open-navfaktor-logo
search
Intervju
Faruk Kapidžić: Zbog čega je došlo do reorganizacije ministarstava i ko je krivac za "čisti lopovluk"
Faruk Kapidžić, ministar prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo, u intervuu za Faktor kazao je kako je reorganizacija ministarstva u Vladi KS "čisti lopovluk" i da je to ono što određeni politički krugovi inače godinama rade građanima, nakon što je nova skupštinska većina donijela odluku o spajanju Ministarstva komunalne privrede i infrastrukture i Ministarstva prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša, kao i razdvajanje sadašnjeg Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade KS na dva ministarstva - jedno za predškolsko, osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje, a drugo za nauku, visoko obrazovanje i mlade.
27.12.2020. u 07:57
get url
text

U suštini, kako je rekao, nema to nikakve veze sa nekim boljim funkcionisanjem ministarstava i boljom efektivnošću rada ministarstava i vlade, nego čisto raspolaganje resursima i upravljanje procesima koji se direktno odnose na budžet i pare koje prolaze kroz Kanton, Grad, investicije i ostalo.

- Ministarstvo obrazovanja možda treba razdvojiti na dva ministarstva, tako kažu stručnjaci iz te oblasti. Ali o tome se priča od 2010. i iznenada je postalo vrlo bitno to sad uradi i to spram "mrtve glave". Ova vlada koja dolazi sada, odnosno ta većina, imala je godinu prije ove vlade i nisu razdvojili to ministarstvo. Vrlo je bitno u ovom trenutku iz razloga koje oni znaju. Zašto oni ne mogu preuzeti vladu pa onda razdvajati ministarstva? To možemo pretpostaviti, ali oni koji pričaju između sebe znaju vrlo dobro - rekao je.

Kako gledate na to da se razdvaja Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade, te spajaju Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša i Ministarstvo komunalne privrede i infrastrukture KS?

Ja mogu pretpostaviti da je to samo nepovjerenje između njih. Dakle, da Damir Marjanović ne vjeruje njima da se sačeka da sjedne jedan ministar obrazovanja, pa da razdvoje ministarstva, i onda mu dadnu to ministarstvo, jer tad im on možda neće trebati. Sada moraju razdvojiti ministarstvo, da Marjanović postavi svog ministra, a da oni imaju svog. To je otprilike možda to nepovjerenje. Bitno je zašto ne treba to sad razdvajati, nego nekad kasnije, ako uopće treba, a to je zato što prije razdvajanja ministarstva obrazovanja moraju da usaglase sva tri sindikata – sindikat visokog obrazovanja, srednjeg i osnovnog obrazovanja. Oni moraju to usaglasiti, ali neće, zato što su ti isti ljudi prošle i pretprošle godine potpisali kolektivni sporazum sa visokim obrazovanjem, digli su im koeficijent i digli su im plaće, a srednjem i niskom nisu. Šta se sada dešava? Situacija je takva da je enormna razlika između učiteljice u osnovnoj školi i profesora. To nije dupla plata, nego je čak tri puta veća plata profesora od učiteljice u osnovnoj školi. Naše osnovno obrazovanje je bitnije od visokog obrazovanja, iako je konstantna neka priča ovjdje samo o visokom obrazovanju. Bitnije je osnovno obrazovanje, tu kreiramo čovjeka koji će sutra ili tražiti znanje ili neće, ali tu ga kreiramo.

VEZANI TEKST - Malo pozicija, mnogo ambicija: Zašto još nije imenovana nova Vlada KS?

Kada ga razdvojite, onda više ne priča jedno ministarstvo sa tri sindikata, nego piča jedno ministarstvo sa jednim sindikatom visokog obrazovanja i ono neće više nikada spustiti tu plaću. Para nema. Njima je ostao koeficijent i nema nazad, a ovima iz osnovnog i srednjeg obrazovanja se neće podići. To su razdvojena dva procesa koja su smišljeno urađena. Umjsto da razdvaja, prvo se trebalo dogovoriti sa sindikatima i izbalansirati te koeficijente, ne na uštrb budžeta jer para nećemo imati, nego se trebalo izbalansirati pa da se visoko obrazovanje spusti sa koeficijentom, sa 100-200 KM po plaći, pa da se ovamo digne. Tek kada se poravnaju ti odnosi, onda se mogu ići u razdvajanje. Sad se ide u razdvajanje zato što je njim potrebnije visoko obrazovanje, odnosno profesori i univerzitet i fakulteti su im bitniji da su uz njih nego osnovne škole. Sad su na neki način indirektno faktički kupili tu našu intelektualnu masu koja šuti. Gotovo pola budžeta koji se troši na plaće ide samo na obrazovanje. Je li normalno da 220 miliona, gotovo pola budžeta ide na plaće i obrazovanje, a sve ostalo pola su vam i zdravstveni radnici, i GRAS, i čistač, administracija i uprava. Sistem nije uredu i oni to sad zakivaju. To je to što se tiče odvajanja ministarstva.

Pošto sada, ako odvoje obrazovanje, imaju jedan resor više, a u KS ne može biti više od 12 ministara, onda su rekli: dobro, trebamo spojiti ministarstva. To bi bilo odlično da se riješi jedan problem, da se spoje boračko i socijala, jer je to ista kategorija. Umjesto da se ovo logično spaja, da riješe bar jedan problem, oni kažu da je to nemoguće riješiti, iz nekih neobjašnjivih razloga - jer oni razloge ne daju, ali se, kao, može riještiti da se prostorno i infrastruktura spoji, koji, kao prvo, nemaju veze. To ministarstvo je prije 10 godina i razdvojeno zato što nemaju veze. Sad ih vraćaju i spajaju iz prostog razloga da, po eksplicitnim Konakovićevim riječima, "urbanizam se neće raditi na kantonu, nego na općinama". On bukvalno gasi ovo ministarstvo da bi mogao da upravlja prostorom preko svojih načelnika, da može da upravlja prostorom onako kako on hoće. A upravlja se u smjeru da se dolazi do para na ovaj ili onaj način – prodajom zeljišta, pravljenjem zgrada umjesto parkova, dodavanjem spratova zgradama i vrlo dobro znamo kako smo došli do ovog haosa. To je ta škola koja je u principu od ovih ljudi koji sada trebaju da formiraju novu vladu. Umjesto da smo ga riješili, mi ćemo problem na desetu, jer se općine neće sada baviti zagađenim zrakom, neće se baviti zagađenom vodom, svalit će to na nekakve kantone, jer, kao, nas nije briga, a mi ćemo da radimo i pravimo šta hoćemo.

Šta će novo Ministarstvo konkretno raditi?

- To ministarstvo će da radi probleme infrastrukture, a to su vodovod i kanalizacija koji su nerješivi. To su toliki problemi da bi tamo trebalo pet ministara upregnuti, jednog samo za vodovod, drugog samo za kanalizaciju... Sumnjam da će i te probleme uspjeti da rješavaju, a kamo li da se bave urbanizmom i zaštitom okoliša. To naravno da će se utopiti u to ministarstvo, sve će se sa dva zakonska akta prebaciti na općine i završt će se proces.

Šta su građani u svemu tome dobili?

- Građani su uvijek prevareni. Ljudi moraju da shvate da neko ko se bavi politikom, on se čitav život samo politikom bavi, jer nema od čega drugog živjeti. Takvi ljudi će raditi sve u smjeru da ostanu na vrhu te politike da bi mogli sebe da opslužuju. Za građane njih nije briga. Naravno, ako se ne desi situacija da jedna stranka, kao što je SDA toliko sad bila samosvjesna problema koji su nastali i zbog razloga koje su oni pravili. Recimo da nije niko drugi, evo da kažem da je SDA pravila probleme, i bila je dovoljno svjesna da sad u Vladi stave takve ministre koji samo hoće da rade i poprave situaciju. Sada se stavlja pretpostvaka da se ne smije ni to desiti. Nema tog ministarstva, nema tog slučaja da dođe neki ministar i ovdje surovom kapitalizmu kaže "nama ne treba to, jer ćemo se ugušiti" ili "ne treba u budžet općine da legne vaša četiri miliona od rente za zgradu koja će nas uguštiti, jer nam udara na zdravlje". Mi imamo problem zato što se nikog briga nije zato što se gušimo. Mi oboljevamo od zraka – rak pluća i od prljave vode koja se miješa sa kanalizacijom – to vam je rak debelog crijeva. Ostalih bolesti ima milion, ali ovo su dvije direktne bolesti. Političari su odgovorni za to, nije niko drugi. Znači, političari koji vode Kanton u ove procese i ne zaustavljau ih. Ja nisam političar, ali sam duboko svjestan da sam odogovoran za to ako u svom mandatu ne poduzmem nešto, ja ću sam sebi biti odgovoran. Ako ne probam zaustaviti upotrebu uglja, izgradnju po zelenim površinama, srušiti objekte koji su u vodozaštitnoj zoni i koji nas ugrožavaju... To su te odgovornosti za koje političare baš briga.

Vjerujete li da će novo Ministarstvo završiti procese koje ste započeli, odnosno studiju o koridorima, zabranu upotrebe uglja, rješavanje problema nelegalnih objekata i slično?

- Ako imaju dobru namjeru, probat će ih nastaviti. Međutim, i da bi ih nastavili, tu mora biti neko stručan. Ja sam se nadao da će doći neko iole stručan, a da sagledao cijelu situaciju, po prirodi bi trebo biti arhitekta urbanista. To je prvi uslov. Morate znati da ovo Ministarstvo u trenutku ukidanja ne postoji više, postoji novo. Svi pravni akti koji su sa ovim Ministarstvom krenuli, oni bi se trebali prebaciti tamo, ali nemaju obavezujuću ulogu. To je čista dobra volja koje mislim da neće ni biti , jer ovim potezom koji su povukli eksplicitno kažu "mi nećemo da radimo to što je ovo ministarstvo i ova Vlada pokrenula". To su oni direktno rekli.

Studija o koridorima, zabrana upotrebe uglja i rješavanje problema nelegalnih objekata su tri najbitnija procesa. Jedno je bilo direktno zakonskim aktom da se zabrani upotreba uglja i način na koji se to zabranjuje. To je veoma puno posla i ima se godina da se to sprovede i može se. Vidjet ćemo na Skupštini KS hoće li izgalsati to što smo mi donijeli. Drugi je zaštita urbanih ventilo-koridora. To bi se moralo nastavit, to je druga krucijalna stvar.

Treća stvar koja prati sve ovo je Zakon o prostornom uređenju koji sam ja uradio, završio i pripremio da stavim u prceduru na javnu raspravu, ali ću ga povući sad sa sobom. To je treća krucijalna stvar koja je trebala biti urađena jer se kroz novi Zakon o prostronom uređenju sve ovo fiksiralo – i ovi vjetro-koridori, zaštitne zone, proces legalizacije... Vrlo je bitno da legalizacija ne smije početi prije nego što općine poruše objekte koji 10 - 15 godina stoje na vodozaštitnim zonama, transverzalama i mjestima koja su od krucijalnog značaja. To su stvari koje su bitne za zdravlje ljudi. Uz ovo prati projekat utopljavanja koji će se nastaviti. Peto je saobraćaj, odnosno sprovođenje svih planova da se rade prva transverzala, deveta transferzala, sjeverna i južna longiutudinala. To je vrlo bitno za zdravlje ljudi zato što će se zagađenje od saobraćaja smanjiti sigurno za 80 posto. Uz sve to, para ima, ako se ne krade. Imamo ih dovoljno čak i pod ovom nestašicom zbog korone.

Da li je na neki način bilo uzalud bilo to što ste dosad radili?

- Nije bilo uzalud zato što se desio svojevrstan zemljotres. Niko od građana nije znao da postoji Ministarstvo prostornog uređenja, a kamo li nekog ministra i šta zapravo Ministarstvo radi. Ako ništa, sada se zna. Sada se spaja sa infrastrukturom, ubija se Ministarstvo i sada se zna ko ubija i ko je za šta ovdje raspoložen. I nek ne spočitavaju više SDA, bar od ovog mog imenovanja, da nije za zelene površe i sve ovo što sam pričao i radio. SDA je pokazala svoj put kroz mene u budućnosti, a mnogi su izašli, otpali i otišli su na drugu stranu, a to su sve ljudi koji su kreirali i dobrim dijelom doveli do svega ovoga.

SDA je na ovim izborima je najviše profitirala. Ona je apsolutni pobjednik po broju glasova, izgubila je glavne općine na kantonu, ali je direktno profitirala – oslobodila se i tih nekih puteva kojima išla i ljudi koji su zbog tog poraza odmah otišli na drugu stranu, znači ne može biti idealnija sitacija. SDA je sada na dobrom putu da se izgradi kao građanska stranka, da ne bude više ono čime su je prozivali i da napravi strukturu stranke da 2022. bude apsolutni pobjednik u Kantonu, ako bude pametna, radila i povlačila dobre poteze.

Od početka mandata ističete kako niste političar, nego čovjek od struke. Kako ste se sa politikom uhvatili u koštac?

- Problem je u tome što je mene politika postavila, znači SDA politika, i rekla "radi po struci, angažuj stručne ljude oko sebe" i nijedan drugi zadatak mi nije dala. Međutim, radio sam stručno, nisam se petljao u politiku do trenutka dok politika nije oborila moju struku, što drugim riječima znači da se ja kroz politiku moram izboriti kroz struku. Meni je politika dala šansu, stala je iza mene. SDA me je postavila, stala iza mene, indirektno rekla koja je njihovo politika, zato što sve ovo što sam sprovodio je direktno politika SDA. Tu podršku je bezrezervnu dao i SBB i u okviru Vlade u ovom smislu struke, imali smo na nivou SDA i SBB podršku 100 posto. Ali ove druge politike, koje su obarale SDA godinama na tome da se ne gradi, prozivale za zelene površine..., kada sam došao da radim, oni su se ušutili, nisu "a" rekli. Onda su me oborili i uništili Ministarstvo, i sada će da grade i rade sve ono i vjerovatno mnogo nego što su SDA spočitavali proteklih 20 godina.

Nakon što više ne budete ministar, koji su Vaši planovi, čemu ćete se posvetiti?

- Imam privatnu firmu koja ima dva velika ugovora, jedan iz 2018. i jedan iz 2019. godine. Ljudi to rade, ali sporo ide bez mene. Puno je efektnije kada sam ja tu i vratit ću se firmi da realiziramo te ugovore. To su ugovori projektovanja, veliki projekti i mislim da se moram pozabaviti tim poslom. Ako nešto drugo bude trebalo pomoći SDA, tu sam na raspolaganju.

Vidite li se i dalje u politici?

- Ne vidim se u tom smsilu da sam član ikakve stranke, jer ne volim da budem član ičega. Ja sam volio tenis više od fudbala zato što si u tenisu sam, a u fudbalu moraš biti član fudbalskog kluba. Tako da u tom smislu, ako SDA mogu pomoći na nivou da me angažuje u nekom stručnom smislu da možemo popravljati stvari, tu sam. Ali, da idem po nekim općinskim oragnizacijama i slično, nisam za to.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.