open-navfaktor-logo
search
Intervju
Haris Fazlagić: Sarajevo je brend, cilj nam je da turistička sezona traje svih 12 mjeseci
Premašili smo rekordnu 2019. godinu po posjećenosti, kaže Haris Fazlagić, v.d. predsjednika Turističke zajednice Kantona Sarajevo.
09.08.2023. u 07:54
get url
text

U Intervjuu za Faktor govorio je o porastu broja turista, najvećim brendovima bh. prijestolnice, na koji način će pospješiti turističku sezonu, te zašto je važno pratiti svjetske trendove, odnosno kako će se Sarajevo zadržati na svjetskoj sceni svih 12 mjeseci.

Za sedam mjeseci, koliko ste na poziciji v.d. direktora Turističke zajednice KS, koliko je turista posjetilo bh. prijestolnicu. Imate li konkretne brojke?

Mogu reći za prvih šest mjeseci da smo imali povećanje broja turista od 200.000 dolazaka do 400.000 noćenja. U poređenju sa 2022. godinom to je 20 do 30 posto više dolazaka i noćenja. Inače, analize radimo mjesec za mjesec, pa je smo tako u sedmom mjesecu čak premašili tu rekordnu 2019. godinu što nam je jako drago. Vidjet ćemo još podatke u narednim mjesecima, jer iz mjeseca u mjesec varira, negdje smo izjednačeni, negdje smo podbacili, negdje smo bolji.  Prošlu godinu smo davno prebacili, to već sada možemo reći.

Zapravo osmi mjesec je uvijek bio najposjećeniji u Sarajevu, općenito zbog ljetne sezone, a  onda i Sarajevo Film Festivala kao najvećeg brenda ovog grada. Kakva su predviđanja i očekivanja?

Da. Ulazimo u drugu polovinu godine koja je uslovno rečeno bolja u turističkom smislu. Naša sezona traje 12 mjeseci, i to stalno napominjem. Sarajevo treba da ide u tom pravcu 12 mjeseci i da u tih 12 mjeseci imamo dvije velike sezone – to su ljetna i zimska, i naravno da je ljetna najbolja u toku godine, naravno da je najbolji avgust mjesec, upravo zbog našeg najvećeg brenda, svjetkog brenda kojeg mi imamo, to je Sarajevo Film Festival, i tu se sve vrti. Kapaciteti su popunjeni, čak i oko Sarajeva su popunjeni. Imamo podatke da Sarajevo, samo zbog Sarajevo Film Festival treba da posjeti oko 30.000 ljudi, pored redovnih posjetilaca, turista. Nekada mislim da nismo ni svjesni šta imamo, i mislim da sve naše institucije moraju ulagati u SFF, jer jedna uložena marka u SFF se vrati pet puta. Jako nam je drago da smo mi njihovi partneri, a oni  naši, jer sa gledišta Turističke zajednice, kao prvi čovjek mogu da kažem koliko je potrebno resursa što finansijskih što ljudskih, da biste se predstavili, prezentovali se u Evropi i svijetu.

Osim gostiju i turista koji dolaze, tu je i internacionalna novinarska ekipa koja piše o Sarajevu. Dakle, vijesti o Sarajevu nisu više samo lokalne nego postaju globalne. Sve to doprinosi promociji.

Tako je. Zato što je SFF postao svjetski, evropski brend. Dolaskom na ovu poziciju razgovarao sam sa ljudima iz SFF-a da mi oni objasne suštinu zašto je SFF tako cijenjen i tako dobar, da bih ja to razumio, jer to nije moj fah. Rekli su mi da između ostalog oni sada imaju negdje oko 240 filmova koji će biti prikazani, a njih pedesetak u takmičarskom dijelu, i da 70 posto tih filmova imaju premijeru u Sarajevu. I da svi oni kada imaju premijeru, a posebno kada uđu u takmičarski dio, znaju da su im poslije Sarajevo Film Festivala otvorena vrata na 50 drugih festivala tokom godine. I rezultat toga je da su najveći filmski kritičari, koji su u tom svijetu u vrhu, ustvari prisutni na SFF-u. Zato mi kao društvo generalno trebamo ličiti na SFF, da najbolji prolaze, kako mi to kažemo "ni po babu, ni po stričevima".  Ljudi od struke su tu i zato SFF jeste na tom nivou gdje je danas.

Svako ko je ovih dana prošetao užom jezgrom grada mogao je čuti sve svjetske jezike. No iz koliko zemalja turista  je posjetilo Sarajevo, odnosno odakle nas najviše posjećuju?

Prošle godine smo imali registrovane 192 ili 193 zemlje. To ćemo uskoro imati i za ovu godinu. Nema zemlje na svijetu iz koje turisti nisu posjetili Sarajevo, i upravo će se sada to dešavati do kraja mjeseca. Oni znaju da se u Sarajevu dešava festival, čuli su samo pozitivne kritike i jednostavno žele doći. Koliko je tim SFF–a odan i predan svom poslu govori i činjenica da su 12 godina radili da bi Robert de Niro došao u Sarajevo. Tako da su to neke stvari koje čovjek jednostavno mora da uči od SFF-a. Nije malo 29. godina da postojite. I kako im je De Niro rekao: "Vi niste krenuli od nule, vi ste krenuli iz pakla, pa ste prvo došli do nule i tek onda dalje". Fenomenalni su i fantastični, i mi svi moramo da im budemo partneri, posebno Sarajevo. Nadam se da ćemo ove godine oboriti neke rekorde.  Prema svjetskoj turističkoj organizaciji oporavak od pandemije bit će tek 2025. na globalnom nivou, ali Sarajevo i BiH su među gradovima i zemljama koje imaju najbrži oporavak.

Pored Sarajevo Film Festivala šta je to što Sarajevo čini unikatnim, odnosno reprezentativnim u svijetu. Je li to njegova historija, spoj  različitih kultura, taj prelaz između Istoka i Zapada u samo jednom koraku? Je li Sarajevo samo za sebe postalo brend u svijetu?

Pa jeste naravno. Sarajevo je bilo brend prvo po zimskim olimpijskim igrama, pa onda nažalost agresija na našu zemlju je napravila da smo postali prepoznati po toj "dark" strani, odnosno "dark turizmu" kojeg mi sada obilato koristimo. Ne možemo izbjeći historijsku činjenicu, moramo da predstavimo svijetu da vide linije odbrane, Tunel spasa, kako smo živjeli, Muzeje genocida i opsade. Sasvim je normalno da ljudi sve to žele da vide i da pokušaju da predoče kako smo to mi ovdje živjeli i šta smo preživljavali. Naravno tu puno ima posla za popraviti i mislim da je naš turizam tek na nekom začetku. Prvo od aviolinija, autoputeva i treće da mi moramo ulagati dodatno sredstva u još veću, govorim iz ugla Turističke zajednice, promociju Sarajeva u svijetu.

Želimo da pravimo web stranice, aplikacije kakve ima New York, poradit ćemo na digitalizaciji da budemo na jedan klik turistima. Možete imati nešto najbolje, ali, ako vi to dobro ne prezentirate i marketinški uradite, isto je kao da nemate ništa. Ljudi naprimjer u Holandiji čekaju u redu da popiju pivo, ili u Portugalu da pojedu neku poslasticu, samo jer ih je neko dobro izreklamirao. Nikoga ne omalovažavam, ali, Sarajevo nudi daleko bolju gastronomsku ponudu, a mi nismo napravili turističku atrakciju, jer nemamo dobar "storytelling", nismo prodali destinaciju. Zapadni svijet sve prodaje i marketinški obrađuje.

Ako već nismo, postoji li plan da nešto "prodamo"?

Naravno da imamo dosta takvih stvari, ali mi kao Turistička zajednica sugerišemo na neke stvari, dajemo prijedloge, jer mi smo ograničeni pravilima i zakonom da mi ne možemo neke stvari organizirati, ali možemo da sugerišemo, pa da vi to uradite, a onda ćemo vas mi kroz projekte podržavati kako u finansijskom tako i u marketinškom smislu. Ali o svim ovim stvarima razgovaramo sa privatnim sektorom i sa našim ljudima ovdje koji bi došli do dobrih ideja, do dobrih projekata, a onda mi te dobre projekte, koji su doibri za turističku ponudu u Sarajevu, sufinansiramo. Želimo digitalni marketing dići na veći nivo, da smo svugdje prepoznatljivi u svijetu, ali radimo to sistemski sa konsultantskim kućama, jednostavno ne želimo da izletimo samo na tržište onako, nego da to bude planski dugoročno da tačno znamo šta radimo prema svakoj zemlji, prema svakom gradu, prema gradovima sa kojima imamo direktne linije. U tom marketingu se ide tako duboko da se zna koliko je turista iz koje zemlje spreman da potroši novca. I hoćemo da radimo kako treba, kako se radi svugdje u svijetu. Da to bude studiozno sa feedbackom. Da to bude jedna ozbiljna priča.

Šta ste uradili po pitanju direktnih letova, sa kojim gradovim će Sarajevo biti povezano?

Mi smo uradili dio što je bilo do nas za prvi šest mjeseci, konkretno Turistička zajednica zajedno sa Međunarodnim aerodromom Sarajevo. Vlada KS po prvi  put je prepoznala naše apele i izdvojila je materijalna sredstva za sufinansiranje direktnih letova koji su jako bitni, žila kucavica svega ovoga što mi pričamo.

Mi smo završili sa međunarodnim tenderom, i sada aerodrom radi taj dio u čemu su oni najbolji, i vjerujem da će nam u vrlo kratkom periodu prezentovati nekoliko direktnih linija. Da dođe novi niskobudžetni operater, da neko zamijeni Wizzair. Oni znaju kako i na koji način i koga da dovedu ovdje. Target je prvo bio London pa Barselona, znamo da nema ni Skandinavije. Oni to znaju i uraditi će sve u ovom periodu da dovedu te direktne linije ili eventualno da neko ima svoj centar u Sarajevu. Proširili su svoje kapacitete, proširena je i pista. Mislim da će do jeseni biti nekoliko novih direktnih letova.

Rekli ste da pratite svjetske trendove promocije, pa ste najavili da ćete dovesti influensere i novinare u Sarajevo...

Novinarske ekipe smo imali – 30 do 40 novinara turističkih iz regiona. Bili su naši gosti 3-4 dana, čak i studenti, konkretno iz Holandije koji se bave turizmom i novinarstvom, a što se tiče influensera, mi smo u kontaktima sa najvećom američkom firmom koja se bavi tim stvarima, jer Amerikanci su taj dio doktorirali i idu u srž do svakog građanina i potencijalnog turiste, i ti ljudi influenseri, to su muzičari, glumci, sportisti, to su sve ozbiljni ljudi koji imaju po milione pratilaca i to je taj današnji marketing. U njihovom rangu je Oprah Winfrey. To su te neke nove stvari, mi pratimo svjetske trendove. Nastavit ćemo u tom pravcu da što bolje prezentujemo Sarajevo, jer mislimo da svi znaju kako je ovdje lijepo i šta to mi imamo. Vjerujte mi da neznaju i da se stvari moraju pokazati i prodati.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.