open-navfaktor-logo
search
Nepoštivanje mjera
Sarajevo: Gužve, nema distance, rijetki pravilno nose maske; iz GRAS-a poručuju da su nemoćni
Prizori vozila javnog gradskog saobraćaja u jutarnjim i poslijepodnevnim satima možda najbolje oslikavaju koliko su stanovnici Kantona Sarajevo "ozbiljno" shvatili epidemiološku situaciju, koja će se prema tvrdnjama zdravstvenih stručnjaka, u narednim sedmicama pogoršavati.
19.10.2020. u 20:57
get url
text

I pored uvedenih mjera te svakodnevnih apela ljekara da se nose maske i drži distanca od dva metra, autobusi, tramvaji, trolejbusi puni su putnika, sva sjedišta su zauzeta, mnogi ne nose masku, a i oni koji je nose - ili im je na vratu ili na bradi.

- Svako jutro vozim se "komercijalom" od Dobrinje do Vijećnice. Autobus je "krcat" već na uključenju na glavnu cestu u Nedžarićima. Sva sjedišta su puna i niko više ne poštuje pravilo da se može sjesti na svako drugo mjesto u vozilu. Mnogi masku stave na usta dok ulaze kako bi vozač vidio da je imaju, a onda čim prođu, ili je skinu ili stave na vrat. Kad ih upozorite da moraju staviti masku i da mjesto nije predviđeno za sjedenje, ili se nasmiju ili bi se svađali - kaže S. B. (puno ime i prezime poznato redakciji).

Isti situacija je i u tramvaju na relaciji Ilidža - Baščaršija.

- Ogromne su gužve, niko ne vodi računa o distanci, puno je onih koji ne nose masku ili im je na bradi. Revizori na nekim stanicama uđu i upozoravaju putnike za stave masku, pa ih onda oni iz torbe ili džepa izvade i stave, ali čim se vrata zatvore, ponovo ih skidaju ili ih spuste na bradu. Tramvajem se vozim i u poslijepodnevnim satima kad krenem s posla kući. Vjerujte, tada nema mjesta ni da se uđe, a kamoli da se sjedne - ispričala nam je stanovnica Ilidže.

Da imamo stotinu tramvaja, ne bismo riješili problem gužvi

I u KJKP GRAS ističu kako građani sve manje poštuju mjere koje su u vozilima javnog gradskog saobraćaja uvedene s početka pandemije. Prema riječima Besima Gljive, zamjenika predsjednika Kriznog štaba u ovom preduzeću, najteža situacija je u špici ujutro i uvečer kada su vozila puna.

- Problem je što nemamo kvalitetan odgovor za taj problem, građani su neodgovorni. Imamo sasvim dovoljan broj vozila na šinama, oko 40 tramvaja u špicama. Imamo posebna vozila za djecu i ona saobraćaju onako kako to zahtijeva nastavni program. Da imamo stotinu tramvaja, ne bismo riješili problem gužvi u špicama jer tehnički tolika vozila nemoguće je ubaciti u saobraćaj – objašnjava Gljiva.

Kaže kako se svako vozilo, prilikom povratka u remizu, dezinficira, a povremena dezinfekcija vrši se i na okretnici na polaznim mjestima u toku dana.

- Vozači i kontrolori su zaštićeni maskama i dezinfekcionim sredstvima. U vozilima smo po izbijanju pandemije označili sjedišta na kojima se može sjediti. Imamo svoje redare koji su ujedno i revizori. Na punktovima kod Zemaljskog muzeja BiH, kod Velikog parka i na Čengić Vili vozila se nakratko zaustavljaju, a potom redari pregledaju karte i upozore one koji nemaju masku da je stave. Redari pokušaju, ako je to u u njihovoj moći, odstraniti putnika iz vozila koji nema masku. Međutim, mi nemamo velika ovlaštenja, ne možemo nikoga istjerati ad hoc – ističe Gljiva.

Prema njegovim riječima, gužve u saobraćaju i nisu toliki problem koliko ga, kako kaže, određeni broj građana i pojedini mediji žele predstaviti.

- Mi smo prije izbijanja pandemije, kroz sve vidove saobraćaja, imali više od 200.000 putnika dnevno. Sada je ta brojka spala na 80.000. Ako nije bila gužva kada smo prevozili 200.000 putnika, ne znam kakvi su sada vapaji – dodaje Gljiva.

U Centrotransu navode kako su od ponovne uspostave javnog prijevoza 31. maja uveli praksu - ako putnik nema masku, ne može ući u autobus, a svi oni koji žele, mogu je kupiti kod vozača.

- Dezinfekcija i čišćenje autobusa provode su u kontinuitetu na način da se to radi prije polaska na liniju, putem mobilnog tima na terenu tokom pauza u održavanju linija, te po povratku autobusa u autobazu. Kroz sistem elektronske naplate karata, u realnom vremenu stalno pratimo broj putnika u autobusu i na bazi toga eventualno povećavamo broj autobusa. Kada je u pitanju uvođenje novih polazaka, to se provodi u skladu sa urađenim analizama i nalozima datim od strane Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo. Nažalost, u određenim situacijama, kada GRAS, zbog nedostatka autobusa ili drugih razloga ne saobraća, dolazi do dodatnog pritiska i povećanja broja putnika na pojedinim linijama koje održava Centrotrans. U takvim slučajevima imamo izraženo nezadovoljstvo putnika što usložnjava situaciju i otežava kontrolu fizičke distance - kažu u Centrotransu.

Adi Kalem, ministar saobraćaja u Vladi Kantona Sarajevo, kaže da je radna grupa, koju sačinjavaju predstavnici ministarstva i preduzeća GRAS i Centrotrans u svakodnevnom zasjedanju i da se razmišlja o uključenju dodatnih vozila u saobraćaj u autobuskom i minibuskom saobraćaju.


Adi Kalem

- GRAS je u proteklom periodu ušao u žestoku blokadu i njihov račun je već dva mjeseca blokiran. Deblokadom računa povećat će se broj vozila koja nisu registrovana. S obzirom na to da je dobavljač prekinuo isporuku plina, očekujemo da će deblokadom računa i taj problem biti riješen, što znači da će i vozila koja su na plin biti uključena u saobraćaj. Vlada je već četiri puta intervenirala prilikom nabavke nafte, tu nema problema i dizel vozila će moći nastaviti saobraćati – kaže Kalem.

Ističe kako je Vlada KS već ispunila dio obaveza.

- Uplatili smo određeni iznos Upravi za indirektno oporezivanje nakon čega je sa njihove strane račun GRAS-a deblokiran. Vjerovatno će se u toku dana početi sa isplatom dijela koji se odnosi na pravosnažne presude radnika da bi se formalno-pravno račun mogao deblokirati i napokon pustila plaća radnicima GRAS-a – navodi Kalem.

Ministar je naglasio da je moratorij na zapošljavanje u javnom sektoru, kojeg je usvojila Skupština KS, onemogućio uvođenje većeg broja redara/revizora u vozila javnog gradskog prijevoza.

- Zaustavljeno je i produženje ugovora sa higijeničarkama u GRAS-u, čime je onemogućena dobra praska sa kojom smo bili krenuli, a to je da su se vozila više puta tokom dana dezinficirala. S obzirom na to da se radi o ozbiljnoj situaciji, gdje je ugroženo zdravlje građana, od Skupštine Kantona Sarajevo zatražit ćemo ukidanje moratorija čime bi se u narednom periodu olakšao rad u tom preduzeću – naglasio je Kalem.

Od danas pojačan inspekcijski nadzor

Od danas i kantonalni sanitarni inspektori, u saradnji sa pripadnicima MUP-a Kantona Sarajevo, kreću sa pojačanim inspekcijskim nadzorima u vozilima javnog gradskog saobraćaja.

Tom prilikom će, kako nam je rečeno u Kantonalnoj upravi za inspekcijske poslove KS, inspekcijski nadzor vršiti nad prijevoznicima kao pravnim osobama, ali i putnicima.

- Napominjemo da je u skladu sa članom 3. Zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti zaštita od zaraznih bolesti obaveza svih fizičkih i pravnih osoba, radi čega uposlenike oba prijevoznika, kao i putnike, pozivamo na dosljednu primjenu donesenih higijensko-epidemioloških mjera – kazali su u Kantonalnoj upravi za inspekcijske poslove KS.

U inspekciji navode kako su prijevoznici i vozila javnog gradskog prijevoza pod redovnim nadzorima sanitarnih inspektora koje su, kako ističu, nerijetko do sada inicirali i sami putnici nezadovljni načinom provođenja higijensko-epidemiloških mjera za prevenciju širenja koronavirusa.

- Do sada smo u vozilima javnog gradskog saobraćaja izvršili 36 inspekcijskih nadzora, a zbog utvrđenih nepravilnosti, koje se odnose na nenošenje ili neispravno nošenje maski, kao i nepoštivanje propisane fizičke distance, donesena su rješenja sa korektivnim mjerama – dodaju u Kantonalnoj upravi za inspekcijske poslove KS.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.