open-navfaktor-logo
search
Zagađen zrak
Podić: Vlasti u KS važnija je dobrobit zagađivača nego životi ljudi, šaljemo inspekcije, ali uzalud
Stanovnici Sarajeva, ali i mnogih drugih gradova u Bosni i Hercegovini, ponovo dišu nezdrav zrak.  
22.11.2023. u 20:36
get url
text

Iako je zrak u našoj zemlji zagađen tokom cijele godine, sa početkom grijne sezone situacija se dodatno usložnjava jer mjerne stanice pokazuju visoke vrijednosti zagađujućih PM 10 čestica.

Potrebnih mjera nema 

To se itekako odražava na zdravlje građana, naročito rizičnih grupa među kojima su djeca, trudnice, stariji i hronični bolesnici, kojima u pravilu nadležni, jer drugog rješenja nemaju, preporučuju da se klone boravka na otvorenom ako baš ne moraju. I tako godinama!

VEZANI TEKST - U Kantonu Sarajevo loš zrak, apeluje se na građane da izbjegavaju izlazak vani

Kakav će zrak disati građani Sarajeva, od oktobra do aprila, ustvari zavisi od vremenskih prilika, jer vlast u KS duže od decenije nije ništa konkretno uradila kako bi se barem donekle smanjile emisije zagađivača.

Potrebnih mjera nema niti postoji indicija da bi ih u skorije vrijeme moglo biti, kaže Anes Podić, predsjednik Udruženja "Eko akcija".

 

 Anes Podić

- Vlast u KS kaže da radi na utopljavanju zgrada i to je tačno, ali utopljavanje objekata, čiji se stanari griju na plin, ne rješava problem. Time ćete poboljšati udobnost stanara, smanjit ćete im i račune grijanja i eventualno smanjiti emisiju CO2, koja za BiH zaista nije bitna, jer mi tu krizu nismo izazvali, niti je možemo riješiti, ali na zagađenje zraka u Sarajevu se može utjecati - kaže Podić i dodaje:

- Čut ćete vlast i da rade na poboljšanju javnog prijevoza i tačno je da je on važan, ali za to je potreban ogroman novac koji se mora pažljivo trošiti. A on se u KS troši tako da je za gradnju pruge za naselje Hrasnica u prijedlogu budžeta predviđeno skoro 100 miliona KM da bi na kraju pet autobusa, koliko ih saobraća do tog naselja, zamijenili sa pet tramvaja. Ako je cilj da se rješava problem zagađenog zraka, a ne da se nahrane građevinske kompanije, onda se taj novac mogao daleko bolje utrošiti. Za tih skoro 100 miliona KM mogli su stare, loše peći, koje jako puno zagađuju, zamijeniti svima onima koji se griju na drva i ugalj - ističe Podić.

Osvrnuo se i na subvencije za grijanje namijene najsiromašnijim građanima, za čije se dobijanje moraju ispuniti rigorozni uvjeti. Dodatni problem je što se, kako kaže, uvjeti nisu mijenjali od 2005. godine.

- Da biste dobili subvenciju, morate imati mizernu penziju i ne smijete živjeti u stanu većem od 44 kvadratna metra. Iako u KS ima puno siromašnih ljudi, onih koji na kraju ispunjavaju uvjete, vrlo je malo. Dalje, oni su subvencije za grijanje za januar, februar i mart ove godine tek sada isplatili. Šta sad možete od tog novca, možete kupiti tri metra drva i ništa više. Rezultat toga je da ljudi više ne kupuju ni drva, nego ugalj koji je jeftiniji, a zrak je samo još zagađeniji - napominje Podić.

VEZANI TEKST - Svi sve znaju, a nigdje pomaka: U budžetu KS bez konkretnih projekata protiv zagađenja zraka

Kaže kako su se cijene ogrjevnog drveta udvostručile u posljednjih četiri-pet godina, za šta je kriva vlast jer šumama upravlja državno preduzeće.

- Krče šumu i prodaju je privatnicima, umjesto da to oni rade, a privatnicima je kada je riječ o cijenama, samo nebo granica.

U situacijama kada su na snazi epizode uzbune, zbog prekomjerno zagađenog zraka, vlast u KS poseže za interventnim mjerama. Dva su cilja koja se time postižu, prvi je da se zaštite ranjive kategorije stanovništva, a drugi je pokušaj smanjenja zagađenosti.

Ali i da imamo najbolje mjere, kako će se zagađenje smanjiti ako, prema riječima Podića, u KS postoji samo jedan inspektor zaštite okoliša?

- Svake godine isti problem koji ne rješavaju, jer to ne žele. U suprotnom, imali bismo aparat za kažnjavanje prekršilaca. Međutim, vlasti je važnija dobrobit zagađivača nego zdravlje i životi građana. Kako to da u Poreznoj upravi imamo 1.300 zaposlenih, a u Inspekciji za okoliš rade jedno ili dvoje - pita naš sagovornik.

 VEZANI TEKST - Human Rights Watch: Smrtonosno zagađenje zraka u BiH ubija na hiljade ljudi svake godine

Podsjetimo, tri su uzročnika zagađenog zraka u KS - industrijski pogoni, ložišta i saobraćaj.

Podić rješavanje zagađenja koje dolazi iz srednje i sitne industrije vidi u primjeni postojećih zakona. Međutim, kako kaže, oni se ne primjenjuju jer je interes bilo kojeg privatnika važniji od zajednice.

- BiH je potpisnica Arhuske konvencije kojom se nalaže učešće javnosti u ranim fazama donošenja odluka koje su bitne za okoliš. KS je 2019. bio započeo donošenje nove odluke o kvaliteti zraka. Međutim, kako oblikovati mjere, oni nisu pitali žrtve, nego zagađivače. Kina je imala strašan problem sa zagađenjem, ali su isto tako imali strašan razvoj. Mi to nemamo, svakodnevno dobijamo pritužbe građana sa područja Ilidže kod Poljoprivrednog instituta o jednom zagađivaču, šaljemo inspekcije, ali uzalud. Znači, u KS možete ložiti bilo šta u bilo kakvom ložištu i za to nećete snositi nikakve sankcije - navodi Podić.

Prioritet je kupovina helikoptera

U KS između 30.000 i 40.000 domaćinstava grije se na ugalj i drva. Prema provedenim anketama, pola ih se grije na peć. Jedna peć koja je napravljena po standardima Evropske unije košta oko 1.000 KM. Kad se pomnoži 2.000 domaćinstava sa 1.000 KM, dobije se 20 miliona maraka. Za tu cifru, prema riječima Podića, drastično bismo smanjili emisije iz tog sektora.

 VEZANI TEKST - Podić: Vlada KS ništa nije uradila za kvalitet zraka, teško da postoji veća marketinška ubleha od priče "Trojke"

- Ne, nama je prioritet kupovina helikoptera i zamjena pet autobusa tramvajima i onda ćemo tu mjeru kojom ne dobijamo ništa dizati u nebesa. Japanska agencija za međunarodni razvoj uradila je studiju i njihova procjena je bila da, kad bi se zamijenila sva vozila javnog prijevoza čistim prijevozom, dobili bismo smanjenje zagađenja iz tog sektora za svega 0,02 posto. Dakle, sama zamjena vozila ne rješava problem, akcenat je na tome da imate dovoljno dobar javni prijevoz kako bi se ljudi prestali voziti svojim automobilima. No mi smo daleko od toga - naglašava Podić.

Kada je riječ o motornim vozilima, više ih je od 160.000, plus još 20.000 koja svakodnevno iz drugih dijelova BiH dolaze u KS. Podić dodaje da su više od dvije trećine dizeli koji su daleko veći zagađivači.

- Imamo eko-test, ali samo na papiru, pošto se i dalje u KS može registrovati sve i svašta jer se katalizatori masovno vade i prodaju iz raznih razloga. Nikakve kontrole tu nema - zaključuje Podić.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.