Izjava predsjednika privatnog udruženja HNS i lidera HDZ-a Dragana Čovića da visoki predstavnik Christian Schmidt treba poništiti sve odluke visokih predstavnika, od prvog do posljednjeg, prošla je ispod radara javnosti.
Uvijek treba imati na umu da Čović često daje ovakve izjave, kojima sondira teren i provjerava gdje je crvena linija do koje može ići.
VEZANI TEKST - Čović: Schmidt treba poništiti sve odluke visokih predstavnika, od prvog do posljednjeg
Zamjenik ministra za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine i profesor Pravnog fakulteta Univerziteta u Tuzli Dževad Mahmutović kaže kako ne zna na koje je to odluke mislio Čović, ali da vjeruje kako je njegov zahtjev usklađen i predstavlja podršku Miloradu Dodiku i njegovoj ideji vraćanja na "izvorni Dejton".
- I jedan i drugi trebaju znati da je ovo što sada imamo "izvorni Dejton". Tvorci Dejtonskog mirovnog sporazuma su bili svjesni da ovaj sporazum nije idealan i nije dovoljno dobar za razvoj i funkcionisanje moderne i demokratske države, te su u tom smislu predvidjeli niz mehanizama kojima se nakon uspostave mira krenulo ka jačanju BiH i njenih institucija. Prije svega tu mislim na procedure koje institucijama BiH omogućavaju da rade na jačanju države BiH, a potom i na visokog predstavnika koji prema Aneksu X i stavovima Ustavnog suda BiH supstituira bosanskohercegovačke institucije kada one nisu u stanju da provedu neku od procedura koja je važna za provođenje osnovnih ciljeva Dejtonskog sporazuma.
Dakle, ono što je potpisano 1995. godine kao Sporazum i sve što je rezultat parlamentarne aktivnosti koja je nakon toga uslijedila, što je rezultat djelovanja OHR-a, Ustavnog suda BiH, Evropskog suda za ljudska prava i drugo predstavlja "izvorni Dejton" – pojašnjava Mahmutović za Faktor.
Mahmutović "sugeriše gospodinu Čoviću i njegovim savjetnicima da su prije ovakve izjave trebali proučiti u kakvom su statusu odluke OHR-a".
- Velika većina njih je, naročito onih koje su sadržavale zakonska rješenja, nakon što ih je donio visoki predstavnik prošla kroz parlamentarnu proceduru i usvojena u identičnom tekstu, pa možda kasnije i mijenjana od nadležnih organa BiH, te su na taj način one postale odluke organa BiH, a ovim postupcima su odluke visokog predstavnika koje su se odnosile na njih prestale da važe. Veliki dio njih je imao jednokratan učinak i one više ne egzistiraju. Mali je broj onih kojima bi se postigao efekat i kada bi visoki predstavnik donio traženu odluku, što naravno nije moguće i predstavljalo bi kraj mandata Ureda visokog predstavnika – zaključuje Mahmutović.