open-navfaktor-logo
search
Parlament BiH o reviziji
Ovo je priručnik za korupciju, radi se o 200 miliona KM: Zastupnici traže istragu dodjele poslova homologacije, obuke...
Kolegij Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine uputit će Tužilaštvu Bosne i Hercegovine revizorski izvještaj o javnim poslovima iz nadležnosti Ministarstva komunikacija i prometa BiH koji su povjereni drugim firmama i organizacijama. Ovakav zaključak usvojio je Zastupnički dom bh. Parlamenta kako bi bilo istraženo jesu li počinjena krivična djela i oštećen budžet BiH za stotine miliona KM. Sudeći po raspravama, opozicioni zastupnici su uvjereni da nezakonitosti ne manjka.
02.03.2024. u 07:55
get url
text

VEZANI TEKST - Revizorska studija slučaja: Kako je i kome Ministarstvo komunikacija i prometa BiH dodjeljivalo poslove bez konkursa i kontrole

Radi se o poslovima homologacije, certifikacije vozila, usklađivanja međunarodnih i međuentitetskih autobuskih redova vožnji, stručnog osposobljavanja upravitelja prevoza i vozača u međunarodnom cestovnom prevozu, izdavanje međunarodnih vozačkih dozvola.

Interesantno je da su protiv ovakvog zaključka bili zastupnici SNSD-a. Protiv samog revizorskog izvještaja, koji obiluje zabrinjavajućim nalazima, glasali su također zastupnici SNSD-a i jedan iz HDZ-a, dok su ostali HDZ-ovci bili suzdržani. Preostali zastupnici u Parlamentu BiH bili su za.

Jasmin Emrić, zastupnik NES-a, ocijenio je da je ovaj slučaj priručnik za korupciju.

- Ovo je eklatantan primjer zloupotrebe sistema povjeravanje poslova radi mnogih interesa, ličnih, političkih do interesa grupa koje su se uvezale kako bi iz ovog sistema povjeravanja javnih poslova došli do jako velikih suma i prihoda – kazao je Emrić.

Za sliku i do 2.000 KM

Branislav Borenović, zastupnik PDP-a, naglasio je da Ministarstvo komunikacija i prometa BiH nije ostvarivalo prihode od tih poslova koje je povjerio drugima, da je, prema izvještaju, procijenjeni prihod za 2021. iznosio oko 16,8 miliona KM, te da ovo traje 15-ak godina pa se ovdje radi o oko 200 miliona KM "za koje ne znamo gdje su i kako utrošeni i šta tu radi Ministarstvo koje je dalo javni posao nekoj firmi".

Emrić je na ovo dodao da je, prema ranijem revizorskom izvještaju o Ministarstvu komunikacija i prometa, samo za homologaciju u 2022. godini nije uplaćeno 300.000 KM s obzirom na to da je u julu 2022. godine donesen cjenovnik usluga kojim uopće nisu propisane administrativne takse pa Ministarstvo nije ni naplatilo prihode, a čak ni ne kontrolira.

- Dalje, cjenovnikom stručnog osposobljavanja upravitelja prevoza i vozača utvrđeno je da se pet posto uplaćuje na trezor BiH, a 95 posto pripada ovlaštenom administrativnom tijelu. Srednja strukovna škola Veritas Široki Brijeg je ostvarila najmanje šest miliona KM, a nikada nije uplaćeno 300.000 KM u budžet institucija BiH. Zakon o osnovama sigurnosti saobraćaja kaže da Ministarstvo određuje organizacije, administrativna tijela. Nije zakon direktno odredio da to mora biti jedna organizacija, već određuje uvjete i kriterije na osnovu kojih će se dodjeljivati poslovi onim koji ih ispune. Ovdje je monopol – istakao je Emrić.

Kazao je da "pričamo o organizovanom kriminalu i zloupotrebi cijelog sistema". Dodao je da Tužilaštvo treba pročešljati izvještaj revizora o ovoj studiji slučaja pa da odgovara ko je kriv.

VEZANI TEKST - Profesionalni vozači pod punim gasom napuštaju BiH: Gasim posao ovdje, registrovao sam firmu u Krškom

- Ovo je priručnik za korupciju, kako osmisliti sistem da uzmeš pare elegantno, a sve po zakonu jer su kreirali pravilnike suprotno zakonu. Postupak homologacije je takav da se uslika vozilo na graničnom prelazu, pošalje administrativnom tijelu, i šta će oni pregledati. I onda se naplati 750 KM do 2.000 KM. I građani me pitaju zašto su skupe slike tih vozila – rekao je Emrić.

Borenović je ocijenio da je veliki broj činjenica iz izvještaja poražavajući, te da je ovo ogroman javni posao koji je zloupotrijebljen.

- Tu ima dobrog posla za istražne institucije. I da su se desile potencijalne vrlo opasne koruptivne radnje. Ovo su javi poslovi koji su u kontinuitetu rađeni posljednjih 15-ak godina. Bilo je dosta ministara, raznih komisija i ljudi koji uzeli učešće u davanju monopola za javne poslove. Popravljat ćemo, ali i da dobrano ispitamo. Je li bilo finansijske podloge da se javni posao na ovako brutalan način da nekome da ga koristi na beskrupulozan, monopolski pa i nezakonit način – rekao je Borenović, i dodao da ima posla i za Parlament koji treba javo saslušati sve one koji su učestvovali u mehanizmu stvorenom da bude omogućena korist pojedincima.

Na čelu Ministarstva komunikacija i prometa BiH je Edin Forto (Naša stranka), prije njega je bio Vojin Mitrović (SNSD), prije njega Ismir Jusko (SBB), kratko je bio i Slavko Matanović (DF), a u mandatu 2010-2014. ministar je bio Damir Hadžić (SDP)...

Oznaka uznemirujuće

Safet Kešo, zastupnik SDA, naveo je da je izvještaj revizora sadržajan, zabrinjavajući i da bi na njemu trebala stajati oznaka uznemirujuće.

- Ovdje ima užasnih nalaza. Bez obzira ko je kada bio ministar, to je izvan političkih igrarija, politikanstva, podmetanja. Priča je ozbiljna. Pokazuje da smo propustili uspostaviti bolji sistem. Miriše da ima elemenata ozbiljnih propusta, pa i kriminalnog karaktera – dodao je Kešo.

Mladen Bosić, zastupnik SDS-a, ocijenio je da nema dileme da se radi o pljački i kriminalu.

- A kada sam dobio informaciju da se u tom poslu pojavljuju imena djece najviše pozicioniranih političara RS-a, sve mi je jasno. Evo prilike da pravosuđe vrati povjerenje u sebe – dodao je Bosić.

Između ostalog, Ured za reviziju institucija Bosne i Hercegovine, istaklo je da je Ministarstvo komunikacija i prometa BiH javne poslove iz svoje nadležnosti povjeravalo institucijama i organizacijama na osnovu pravilnika koje je donosio ministar, a ne na osnovu relevantnih zakona.

Kako piše, to se činilo bez konkursa, većinu poslova obavljala je po jedna institucija ili privredna asocijacija, te je na ovaj način tržište određenih usluga monopolizovano i povećavan je rizik od zloupotrebe takvog položaja koji se možda najbolje ogleda u činjenici da ne postoje jasni kriteriji za formiranje cijena usluga.

Edin Forto, ministar komunikacija i prometa BiH, kazao je da su usvojili akcioni plan koji će pratiti izvještaj državne revizije i nastojati što prije otkloniti sve nedostatke koji su jasno evidentirani.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.