Utorak, 27.09.2022.
h

Istražili smo: Najviše državnih firmi privatizirano tokom vladavine SDP-a

Kratko pamćenje pojedinih bh. političara je na vidjelo došlo posljednjih dana tokom diskusija o privatizaciji i sudbini državnog kapitala u Sarajevo osiguranju. 

Alarmantno saopćenje opozicionih stranaka na čelu sa SDP-om poziva na zaustavljanje prodaje “državne imovine u bescjenje“. Ističe se da “ova dobro ustaljena praksa traje već 20 godina, čije su posljedice brutalno opljačkane firme, a radnici širom zemlje poslani na biro za zapošljavanje“. 

Masovna privatizacija

Ovo saopćenje SDP-a na čelu sa Nerminom Nikšićem bi bilo relevantno da je poslato u periodu od 2000. do 2002. godine, odnosno u periodu masovne privatizacije. Ali u tom periodu FBiH je vladala Alijansa za promjene na čelu sa navedenom strankom.

Ono po čemu je ovaj period poznat u kontekstu privatizacije jesu tri ciklusa javnih ponuda dionica za masovnu privatizaciju u okviru kojih je privatizirano 3,6 milijardi KM knjigovodstvene vrijednosti državnog kapitala. Ukupna vrijednost kapitala uplaćenog u certifikatima je 7,83 milijarde KM. Putem takvih javnih ponuda ukupno je privatizirano 765 preduzeća, u koja je ušlo više od 55.000 novih dioničara.

Ukoliko se u obzir uzmu sve vrste privatizacije, onda je u periodu od 2000. do 2002. ukupno privatizirano više od 1.000 firmi, neke dijelom a pojedine i u potpunosti. To je vidljivo iz sljedeće tabele koju je objavila Agencija za privatizaciju FBiH.

Karakteristika masovne privatizacije koja se u najvećem obimu provodila tokom vladavine Alijanse za promjene jeste da su građani, privatizacijski investicioni fondovi i drugi investitori korištenjem certifikata kao platežnog sredstva dolazili u posjed dijela ili ukupnog kapitala državne imovine.

Firme koje su privatizirane time nisu dobijale svjež kapital neophodan za restruktuiranje ili modernizaciju poslovanja. Naprotiv, u javnosti je poznat veliki broj slučajeva kada su firme kupljene certifikatima prodavane u bescijenje, kako SDP opisuje najavu prodaje državnog kapitala u Sarajevo osiguranju. Pored toga, vlasnička struktura firmi je u tolikoj mjeri usitnjena da je onemogućavala efikasno vođenje kompanija i donošenje ključnih odluka.

Zbog toga se nakon što je SDP “sišao“ sa vlasti prestaje koristiti metod masovne privatizacije, a u većoj mjeri koristi tender kao metod privatizacije jer omogućava da investitori pored plaćanja cijene za državni kapital u gotovini, preuzmu i obavezu investiranja, kao i zapošljavanja zatečenih i novih radnika.

Uspjeh Bosnalijeka

Izlazak državnog kapitala iz firme i ulazak privatnog investitora je u slučajevima velikog broja firmi ostvario pozitivne rezultate. Predsjednik uprave Bosnalijeka Nedim Uzunović je u razgovoru za Fenu kazao da je “nakon prodaje državnog vlasničkog udjela i uspješno izvršene dokapitalizacije kompanije dodatno ojačana pozicija Bosnalijeka i stvoreni preduvjeti za dalji razvoj i ulaganja. Već sada možemo reći da će ulazak novog investitora, koji je prepoznao kvalitet i perspektivu Bosnalijeka, omogućiti ulaganja u nove tehnologije te širenje proizvodnje“.

Sličnost stava su i u Sarajevo osiguranju iz kojeg su prije par dana poslali saopćenje koje je prošlo nezapaženo u javnosti.

- Nakon neuspjelih pokušaja prodaje u 2016. godini, Vlada Federacije BiH je sa svojim timom i timovima iz kompanije uradila program konsolidacije Sarajevo osiguranja d.d. Sarajevo. Suština programa je usmjerena ka efikasnosti u radu, radi zaštite interesa osiguranika i zaštite vrijednosti kapitala, kako Vlade Federacije BiH tako i ostalih dioničara. Nakon osam mjeseci provedbe ovog programa poslovni rezultati potvrđuju opravdanost programa konsolidacije jer je poslovanje Društva stabilizirano u svim segmentima. Pravo i obaveza Vlade FBiH kao najvećeg pojedinačnog dioničara u Sarajevo-osiguranju je da prodaje svoj kapital u momentu kada procjeni da je to najbolje i po najvišoj mogućoj cijeni. Vjerujemo da će interes budućih kupaca udjela Vlade Federacije BiH potvrditi da je njegova knjigovodstvena vrijednost ujedno i minimalna tržišna vrijednost kapitala – navedeno je u saopćenju. 

Ova informacija bi koristila i šefu SBB-a Fahrudinu Radončiću koji je u nedavnom saopćenju istaknuo da je “neophodna da Vlada FBiH sa uposlenicima i Sindikatom Sarajevo osiguranja uradi sanacioni plan, ekonomski i finansijski ozdrave ovu osiguravajuću kuću, sačuvaju radna mjesta i tržište i tek onda organiziraju novi tender“. Imajući u vidu da su navedene mjere već izvršene, postavlja se pitanje da li Radončić istraži činjenice prije nego u javnost pošalje saopćenje SBB-a.

U konačnici, protivljenje planu privatizacije Sarajevo osiguranja bi značilo i da Radončić ide protiv planova direktora Agencije za privatizaciju FBiH Amera Bekrića, postavljenog iz kadrovske kvote SBB-a Fahrudina Radončića.

Faktor pratite putem aplikacija za Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook i Twitter.
Zabranjeno je prenošenje sadržaja bez odobrenja redakcije. Kontaktirajte nas na [email protected].
Najnovije Najčitanije Na vrh