open-navfaktor-logo
search
Intervju
Zukić: Ne postoji način da se bez SDA i DF-a formira federalna vlast, to praktično nije moguće
Predsjedništvo Stranke demokratske akcije na sjednici održanoj 11. januara potvrdilo je, između ostalog, odluke Kadrovske komisije da za predsjednika/potpredsjednika Federacije Bosne i Hercegovine bude predložen Refik Lendo
28.01.2023. u 17:29
get url
text

Za delegate u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH Šefik Džaferović i Safet Softić, za šefa Kluba Bošnjaka u Domu naroda Parlamenta FBiH Muamer Zukić, a za rukovodstvo Doma naroda Aida Obuća. Ovim je zatvoren paket prijedloga SDA kada je u pitanju popunjavanje pozicija na najodgovornijim mjestima u izvršnoj i zakonodavnoj vlasti na državnom i federalnom nivou.

Na temu o formiranja vlasti na federalnom nivou, Stav je objavio intervju s Muamerom Zukićem, budućim šefom Kluba Bošnjaka u Domu naroda Parlamenta FBiH, ali i o situaciji u Tuzlanskom kantonu i Skupštini TK, iz koje je i izabran za delegata.

Kao delegat izabran iz Skupštine TK, nalazite se u Domu naroda Parlamenta FBiH. Uzmemo li u obzir trenutnu situaciju na političkoj sceni naše države, kakvu će ulogu u mandatu koji je tek otvoren imati ovaj dom? Mnogi su mišljenja da će veliki broj odluka u vezi s krucijalnim državnim pitanjima biti upravo na delegatima u Domu naroda FBiH.

Dom naroda ima svoju važnost kao drugi dom Parlamenta FBiH, jer je Ustavom definirano da u pravilu sve odluke Parlamenta zahtijevaju potvrdu oba doma, osim ako za pojedina pitanja nije drugačije propisano. Samo ova ustavna pozicija Doma naroda Parlamenta FBiH svrstava ga u jedan od najvažnijih parlamenata u našoj državi. Naravno, ovaj dom važan je i zbog svojih specifičnih nadležnosti. Prije svega mislim na izbor delegata u Dom naroda Parlamentarne Skupštine BiH, te praktično presudnu ulogu kod izbora predsjednika i potpredsjednika FBiH, koji opet imenuju Federalnu vladu. Naravno, tu je i pitanje vitalnog nacionalnog interesa, kao najvažnijeg veto mehanizma u funkcioniranju parlamenata i uopće vlasti u BiH. Smatram da u ovom domu možete istinski štiti interes naroda iz kojeg dolazite, odnosno države u cjelini. Međutim, postoji mogućnost za određenu vrstu zloupotreba. Očekujem da će delegati ovog saziva Doma pokazati visok nivo profesionalnosti u radu, koja će omogućiti brzo i kvalitetno funkcioniranje institucija FBiH, a istovremeno da će biti čvrsti u sprečavanju realizacije procesa koji su na štetu naroda i države, što i jeste naša ustavna nadležnost.

Predsjedništvo SDA odlučilo Vas je kandidirati na poziciju šefa Kluba Bošnjaka u Domu naroda Parlamenta FBiH. Kako ste dočekali ovu vijest? Svjesni ste odgovornosti koja je na Vama?

Zahvaljujem se Predsjedništvu SDA na ukazanom povjerenju. Na meni je da opravdam očekivanja. Imam određena iskustva u radu parlamenata na različitim nivoima i u različitim ulogama. Posebno su značajna pozitivna iskustva koja sam imao u radu Skupštine TK. Vodio sam različita skupštinska tijela, komisije i odbore, te sam imao iskustva u radu klubova naroda i stranačkih skupštinskih klubova. Tako da u formalnom smislu postoje pretpostavke za koje možemo reći da su neka vrsta preporuke za ovu funkciju. U suštinskom smislu, važno je poznavanje procedura, stabilnost i čvrstina u teškim trenucima i osjetljivim pitanjima, ali i iskustva u komuniciranju s kolegama delegatima bez obzira na stranačku pripadnost, jer je riječ o klubu naroda, a ne o stranačkom klubu. U tom smislu, nastojat ću biti profesionalac i raditi u skladu s ustavom i zakonom, da bi djelovanje kluba ispunilo svoju svrhu i ustavnu ulogu.

Kako komentirate navode da je SDA u postizbornom periodu "otela" deset zastupnika koji su trebali biti uz grupaciju "Osmorke" i da je to najočitije bilo u Tuzli, u bazi iz koje Vi dolazite?

Razumijem potrebu da se na neki način opravda slabljenje podrške projektu „osmorke“, ali SDA nikome ništa nije otela. Mi imamo jasan politički kurs i oni koji žele biti dio istinskog patriotskog bloka su dobrodošli, a takvih ima među parlamentarcima u različitim političkim subjektima. Što se tiče TK, pet zastupnika u Skupštini koji su na početku vezivani za "Osmorku“ su istupili iz tog projekta, smatrajući ga neuspješnim i štetnim po interese države BiH i bošnjačkog naroda. Ne vidim tu ništa sporno.

Smatrate li da je dogovor "Osmorke" i HDZ-a BiH o formiranju vlasti na federalnom nivou zaista bio preuranjen? Posebno nakon što smo saznali da će SDA imati 13 delegata.

Vlast formira onaj koji ima poslanički kapacitet. Zasad to očigledno niko nema. Tako da je sigurno preuranjeno potpisivanje bilo kakvog sporazuma o formiranju vlasti. Osim što je potrebno još međustranačkih razgovora i pregovora, valja imati na umu da ne možete formirati vlast bez izbornih pobjednika. Ne samo što je suprotno volji birača, nego to praktično nije moguće. Po važećim propisima i trenutnom poslaničkom kapacitetu, ne postoji način da se bez SDA i DF-a formira federalna vlast.

Iako SDA ima većinu unutar jednog kluba, "Osmorka" s HDZ-om BiH ima natpolovičnu većinu u oba doma FBiH. Šta to u praksi znači? Kako je moguće "raspetljati" ovu, barem naizgled, do krajnjih granica zamršenu situaciju?

Većina u Parlamentu FBiH je višeslojna. Postoje dvije većine na nivou dva doma – Predstavničkog i Doma naroda, zatim na nivou klubova naroda te većina na nivou rukovodstva FBiH. Kad su u pitanju spomenute većine, prvo morate imati 11 delegata u klubu naroda koji će predložiti predsjednika ili potpredsjednika FBiH. Ako tu padnete, onda zapravo nemate većinu. A tu prvu većinu na nivou kluba Bošnjaka imaju SDA i DF. Sljedeća većina, ili kapacitet potreban za uspostavu vlasti, jeste da imate sve tri ruke u rukovodstvu FBiH, predsjednika i njegovih potpredsjednika. To je druga pretpostavka za formiranje vlasti, koju također "Osmorka" nema.

Tek onda dolaze većine na nivou Predstavničkog doma i Doma naroda. Tu ćemo još vidjeti ko ima većinu. U najmanju ruku, bez SDA i DF-a ne postoji većina na dva od četiri nivoa, ili sloja, ili mjesta na kojima morate imate većine ili kapacitet da biste formirali vlast na nivou FBiH. I kada to znate, onda ne idete u formiranje vlasti dok ne osigurate te prve pretpostavke. Ovdje se krenulo u uspostavu vlasti bez svih potrebnih većina i to je osnovni problem. Nije to neko bosansko čudo. Nijedan parlament na svijetu ne može formirati vlast bez da ima većinu ili većine koje su propisane ustavom i zakonom. To je abeceda demokratskih političkih sistema. Izlaz je veoma jednostavan – političke stranke se trebaju vratiti za pregovarački sto dok ne usaglase kolacije koje će imati parlamentarnu većinu.

Očekuju li nas nove blokade u formiranju vlasti na federalnom nivou?

SDA neće ništa i nikoga blokirati. Mi u Klubu Bošnjaka u Domu naroda FBiH imamo većinu i imamo pravo da donosimo odluke kao većina. Ne očekuje se valjda od nas da donosimo odluke kako to žele neke druge političke partije ili bilo ko drugi? Da li trebamo donositi odluke kako to želi manjina? Treba naših 12 ili 13 delegata da donosi odluke kako im kažu dva delegata SDP-a? I ako to ne učinimo, onda nekoga blokiramo? To nema nikakve logike! Na koncu, ne očekuju valjda da kadrovi SDA imenuju SDP-ovu ili bilo čiju drugu vladu. Neka je sami izaberu i imenuju, nećemo ih blokirati. Kažu da imaju većinu u oba doma, pa neka onda uspostave vlast. Ne mogu! Moraju SDA kadrovi da ih imenuju da bi imali vlast. To se neće desiti.

Hoće li, prema Vašem mišljenju, visoki predstavnik Christian Schmidt opet morati reagirati kada je riječ o formiranju vlasti na federalnom nivou? I šta mislite u kojem smjeru bi se kretala eventualna odluka?

Ovdje se očigledno računa na intervenciju visokog predstavnika Christina Schmidta čim su krenuli u uspostavljanje vlasti bez da imaju sve ustavom propisane pretpostavke. Ukoliko bi visoki predstavnik kojim slučajem izmijenio Ustav samo da bi omogućio jednoj partiji ili nekoliko njih da formiraju vlast, onda bi to bio skandal bez presedana. To bi značilo kraj pravnoj sigurnosti i demokratskom političkom sistemu u BiH. Smatram da bi jedina ispravna reakcija visokog predstavnika bila da pozove sve aktere političkog života u BiH da se vrate pregovorima koji će osigurati koalicije koje imaju većine u parlamentima potrebne za uspostavu vlasti u skladu s ustavnim normama.

U slučaju da "Osmorka" i HDZ BiH nesmetano formiraju vlast, šta mislite šta nas čeka u periodu pred nama?

Prvi dojam koji je "Osmorka" ostavila jeste naglašena servilnost, odnosno popustljivost u odnosu prema SNSD-u i HDZ-u te njihovim političkim zahtjevima. Krilatica „osmorke“ i njihovih partnera je da će ostaviti po strani stvari oko kojih se ne slažu. Pitanje je da li se to odnosi samo na ono što su interesi Bošnjaka? Jer nismo vidjeli šta je to Milorad Dodik ostavio po strani. Obilježavanje neustavnog 9. januara i oružanu paradu sigurno nije, kao ni zakon o državnoj imovini. Borjana Krišto je u svom ekspozeu najavila uvođenje trećeg kanala na javnom RTV servisu. Samo je bosanska strana popustila i ostavila NATO put po strani. Teško je zamisliti šta bi sve uslijedilo ako bi se vlast formirala na način kako je to započeto. Sigurno je da bi se značajno pomjerila granica onoga što se može uraditi protiv države BiH, a Bošnjaka posebno.

 

Vidimo da se već javljaju trzavice unutar samih koalicionih partnera "Osmorke". Kako gledate na to?

"Osmorka" je već pokazala nestabilnost. Bila je prvo "Osmorka", pa su sada, izgleda, "Petorka", ili čak "Trojka". Očekujem da će se taj broj još smanjivati. Jasno je svakome da jedan takav sklop teško može funkcionirati. Ne znam da u historiji parlamentarizma postoji primjer koalicije koja je okupljala 25 političkih subjekata (SNSD-3, HDZ-2, HNS-14, osmorka-8). Spomenute političke stranke nemaju neku posebnu ideološku, patriotsku, programsku ili neku drugu političku vezu. Jedini zajednički sadržilac jeste želja za vlašću. To nije zdrava osnova i ne može opstati. Kada bi takva vlast i profunkcionirala, ona bi značila nestabilnost. Mi smo u TK imali "hokejaške" izmjene skupštinskih većina i vlada upravo zbog prevelikog broja nekompatibilnih koalicionih partnera. U šest godina promijenjeno je pet premijera. Ovdje imamo višestruko složeniju situaciju. Vidite da se taj blok raspada prije nego što je uspostavio vlast, na nekim prvim zajedničkim koracima. Možemo samo zamisliti kako bi to izgledalo da se krene u ozbiljniji rad, a da ne govorimo kako bi djelovali u nekim kriznim situacijama.

S obzirom na to da je upravo Tuzla Vaša baza, na šta ste najviše ponosni kada je riječ o Vašem angažmanu kao zastupnika u Skupštini TK?

Kao zastupnik u Skupštini TK, pokrenuo sam više značajnih inicijativa koje su s uspjehom realizirane u minulom periodu. U ovom trenutku posebno bih izdvojio materijalno-tehničko i kadrovsko osnaživanje policije TK-a, najveće u njenoj historiji, kao i obnovu robnih rezervi ovog kantona. Nezamislivo je bilo da su policajci MUP-a TK nosili neispravno naoružanje, a da u robnim rezervama ovog kantona nije bilo ni kilograma brašna. Na osnovu mog velikog insistiranja i stalnog vraćanja ovom pitanju kroz Skupštinu, obnovili smo robne rezerve, a od policije TK gradimo najsnažniju policijsku formaciju u državi, koja će od ove godine imati i najmodernije oklopne transportere. Ono što trenutno radimo u policiji TK je avangarda na polju sigurnosti u BiH.

U TK nastavlja djelovati Vlada na čijem je čelu Irfan Halilagić, Vaš stranački kolega. Kako gledate na njegov dosadašnji rad i možete li povući paralelu s radom Kadrije Hodžića i njegovih ministara?

Jedna od stvari na koju sam ponosan je činjenica da smo okupili grupu relativno mladih ljudi u TK koja je pokazala da može drugačije i bolje. Prvo smo stabilizirali stanje u Kantonalnom odboru SDA TK. Onda smo kroz Klub SDA u Skupštini TK pokazali visok nivo kvalitete i sposobnosti, koja nas je dovela do pozicije da smo uspjeli i u izvršnu vlast dovesti mlade i sposobne ljude. Zajedničkim djelovanjem dostigli smo nivo za koji možemo s pravom reći da predstavlja možda i najbolji period rada institucija TK u njegovoj historiji.

 

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.