open-navfaktor-logo
search
Ustavni sud BiH
Zakazana plenarna sjednica povodom zahtjeva za ocjenu ustavnosti zakona o lijekovima RS-a
Ustavni sud Bosne i Hercegovine zakazao je za srijedu, 6. juna plenarnu sjednicu na kojoj bi trebao biti razmatran zahtjev za donošenje privremene mjere u predmetu U-17/22, odnosno zahtjev predsjedavajućeg Predsjedništva BiH Šefika Džaferovića za ocjenu ustavnosti Zakona o lijekovima i medicinskim sredstvima Republike Srpske i Zakona o dopunama Zakona o entitetskoj upravi.
05.07.2022. u 12:10
get url
text

To je, kako je objavljeno na službenoj stranici Ustavnog suda BiH, jedina tačka na dnevnom redu plenarnog zasjedanja.

Zatražena je ocjena ustavnosti zakona koji je stupio na snagu 28. juna, a kojim je predviđeno uspostavljanje agencije za lijekove i medicinska sredstva RS-a, kao i Zakona o dopunama Zakona o entitetskoj upravi kojima je u entitetske institucije uvrštena i agencija za lijekove.

Džaferović je zatražio od Ustavnog suda BiH da ukine ove neustavne akte i donese privremenu mjeru, kojim će ih staviti van snage do donošenja svoje konačne odluke, kako njihovom primjenom, za vrijeme trajanja postupka, ne bi bila napravljena nepopravljiva šteta.

Zahtjevom je ukazano na neusklađenosti odredbi osporavanih zakona sa odredbama Ustava BiH koje se odnose na načelo vladavine prava, nediskriminaciju, uspostavu jedinstvenog tržišta na cijeloj državnoj teritoriji, međunarodne standarde i obavezu entiteta da se u potpunosti pridržavaju odluka institucija Bosne i Hercegovine.

U Zahtjevu se, između ostalog, naglašava da su osporeni zakoni u suprotnosti sa državnim zakonima iz te oblasti, te da se njima uspostavlja neustavni, paralelni sistem infrastrukture, kontrole i pravila u prometu lijekova i medicinskih sredstava.

- Spornim zakonima podriva se ustavni sistem, ignorišu se propisi i standardi na nivou BiH, razgrađuje njeno unutrašnje tržište i različito tretiraju prava građana na način da se uspostavlja nejednak pristup zdravstvenoj zaštiti i lijekovima. Također, daje se prednost pravnim osobama registrovanim na teritoriji entiteta RS, te stvara rizik u pogledu efikasnosti, kvaliteta i sigurnosti lijekova i medicinskih sredstava – saopćeno je ranije iz Džaferovićevog kabineta.

Ured visokog predstavnika u BiH (OHR) i Delegacija EU, u međuvremenu, su upozorili kako stupanje na snagu Zakona o lijekovima i medicinskim sredstvima RS predstavlja kršenje ustava i korak unazad u usklađivanju zakonodavstva BiH sa pravnom stečevinom Evropske unije.

- Zakonom o lijekovima i medicinskim sredstvima Republike Srpske krši se Ustav BiH i Zakon o lijekovima i medicinskim sredstvima BiH, te bi on predstavljao korak unazad u pogledu napora koje BiH poduzima da bi uskladila svoje zakonodavstvo s pravnom stečevinom EU (EU acquis), u dijelu kojim se regulira zaštita potrošača i zdravstvena zaštita, kao i djelovanje protivno obavezama koje BiH ima prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju. To je jasno rečeno u nekoliko navrata - istaknuto je u reakciji OHR-a i EU.

Nadalje, podsjećaju kako su vlasti RS mogle ukinuti ili suspendirati ovaj zakon, ali su odlučile ništa ne poduzeti i krenuti s njegovom primjenom.

- Primjena Zakona RS imat će ozbiljne implikacije i ugrozit će zdravlje stanovnika BiH, u oba entiteta i Brčkom. Ozbiljno će ugroziti postojeće mjere zaštite javnog zdravstva i rad firmi koje se bave veleprodajom lijekova i medicinskih sredstava u RS-u, čime će se uticati na maloprodaju lijekova i medicinskih sredstava, te u konačnici ugroziti jedinstven ekonomski prostor BiH – precizirano je.

Agencija za lijekove i medicinska sredstva Bosne i Hercegovine osnovana je zakonom i jedina je institucija nadležna i odgovorna za registraciju, kontrolu i davanje dozvola za promet lijekova i medicinskih sredstva koja se koriste u državi. Počela je sa radom 2009. godine.

Ustavni sud BiH u maju je ukinuo odredbe Deklaracije o ustavnim principima NSRS u vezi prijenosa nadležnosti sa države BiH na entitet RS, a Državno tužilaštvo zatražilo je da se dostave informacije o slučaju Zakona o lijekovima i medicinskim sredstvima RS kako bi se utvrdilo postoji li osnov za pokretanje krivičnog postupka u slučaju kršenja Ustava BiH.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.