open-navfaktor-logo
search
Stručnjaci upozoravaju
Uzrokuje stres, loš san, prijevremenu smrt: Zbog buke pate milioni Europljana
U saopštenju Europske agencije za okoliš (EEA) piše da je trenutno dugoročno višim razinama buke od drumskog saobraćaja u Europi izloženo oko 113 miliona ljudi.
06.03.2020. u 10:33
get url
text
Foto: Ilustracija

Ubrzana stopa urbanog rasta znači da je sve veći broj ljudi izložen visokoj razini buke, uprkos naporima da se ona regulira, stoji u izvještaju EEA pod nazivom "Environmental Noise in Europe - 2020."
Broj stanovnika Europe izloženih visokoj razini buke uglavnom se nije mijenjao između 2012. i 2017., što znači da Europa vjerojatno ne kani smanjivati onečišćenje bukom u 2020. godini na razinu koju preporučuje Svjetska zdravstvena organizacija (WHO).

Po preporuci Svjetske zdravstvene organizacije za kvalitetan noćni san stalna buka ne bi smjela prelaziti 30 decibela, a pojedinačna buka 45 decibela.  Nakon drumskog saobraćaja, ostali izvori onečišćenja bukom su željeznički saobraćaj, avioni, industrija i rekreativne aktivnosti. Buka od željezničkog saobraćaja pogađa oko 22 miliona ljudi, dok ih je oko četiri miliona izloženo visokim razinama buke od aviona, stoji u saopštenju agencije sa sjedištem u Kopenhagenu.

Brojni stanovnici koji žive u gradskim sredinama buci su izloženi i tokom noći, a na zdravlje njih oko 20 miliona štetno utječe upravo buka od drumskog saobraćaja. Dugotrajna izloženost onečišćenju bukom svake godine u Europi uzrokuje oko 12.000 prijevremenih smrti, a godišnji trošak zagađenja bukom u Europi procjenjuje se na oko 52 milijarde američkih dolara. Ne treba zanemariti ni probleme sa sluhom, poput tinitusa, psihičkih problema i stresa, koji pogađaju dio gradskog stanovništva.

Među ostalim problemima spominje se poremećaj sna, koji pogađa više od šest miliona ljudi. Kod djece dugoročno izložene visokoj razini buke uočena je lošija sposobnost čitanja na školskoj nastavi. Među mjerama koje se preporučuju da bi se u gradovima smanjila razina buke su zamjena popločanih starijih cesta asfaltom, općenito bolje upravljanje drumskim saobraćajem i smanjenje ograničenja brzine na 30 kilometara na sat. Stanovnici se potiču na vožnju biciklom, šetnju ili korištenje električnih vozila.

Ne treba zaboraviti ni to da buka štetno utječe na kvalitetu življenja životinja. Neke među njima uspijevaju se prilagoditi životu u gradu, no sve prisutnija buka mogla bi dio njih primorati da napuste uobičajena mjesta parenja i hranjenja.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.