Dali mišljenje

Ustavni sud FBiH: Odredbe Zakona o provjeri imovine u KS su sporne

Objavljeno: 02.07.2019. u 19:27

Predložena rješenja u spomenutom dijelu Zakona su nepotpuna i neodređena, posebno u dijelu koji definira "povezana lica" (ili bilo koje drugo pravno ili fizičko lice koje je s nosiocem javne funkcije u ličnoj, političkoj, ekonomskoj ili drugoj vezi), jer obuhvata nepoznati i neodređeni broj lica koja bi se mogla dovesti u ličnu, političku, ekonomsku i drugu vezu s nosiocem javne funkcije, navodi se u obrazloženju Suda

Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine jednoglasno je donio mišljenje kojim proglašava "problematičnim" više članova Zakona o prijavljivanju i postupku provjere podataka o imovini nosilaca javnih funkcija u Kantonu Sarajevo.

Zakon je jednoglasno usvojen u Skupštini KS sredinom aprila. Podnosilac zahtjeva za ocjenu odredaba Zakona je Vesko Drljača (SBB), federalni ministar rada i socijalne politike i federalni dopremijer.

Drljača je naveo da je Skupština Kantona Sarajevo na sjednici održanoj 17.aprila 2019. godine donijela Zakon o provjeri podataka nosilaca javnih funkcija. Predmet regulisanja ovog Zakona (član 1.) je utvrđivanje obaveza izabranih i imenovanih dužnosnika, nosilaca izvršnih funkcija i savjetnika da prijave zatečenu imovinu i prihode, porijeklo,promjenu imovine i prihoda, kao i poklone koje dobiju u toku obavljanja javne funkcije, te propisan način prikupljanja, obrada, korištenje, zaštita i čuvanje podataka, dužnosti i obaveze organa nadležnih za provođenje i nadzor nad provođenjem Zakona. Obaveza propisana Zakonom odnosi se i na dostavljanje podataka o imovini "bliskih srodnika" i "povezanih lica" nosilaca javnih funkcija.

Članom 4. Zakona defisani su izrazi korišteni u Zakonu, pa je Drljača, između ostalog, problematizirao izraz "bliski srodnik" i "povezano lice" te tražio da se Ustavni sud o tome očituje.

Podnosilac zajtjeva istaknuo je da su pojmovi "bliski srodnik" i "povezano lice" suprotni sistemskom zakonu koji reguliše porodične odnose, tačnije Porodičnom zakonu. Naveo je da spomenuti pojmovi ne postoje niti u jednom zakonu, i to ne samo u Federaciji Bosne i Hercegovine, već ni u Bosni i Hercegovini.

Također, navodi da su odredbe Zakona koje se odnose na nadležnost Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom Kantona Sarajevo, te preduzimanje mjera protiv članova Skupštine Kantona Sarajevo i njihove rodbine po krvnom i tazbinskom srodstvu, suprotne i sa članom 22. Ustava Kantona Sarajeva. Kao prilog prednjoj tvrdnji Drljača je naveo činjenicu da provjera ličnih podataka u vidu pristupa bankarskim podacima članova Skupštine Kantona Sarajevo, njihove bliže i dalje rodbine, prijatelja i poznanika, predstavlja grubu povredu Ustava Bosne i Hercegovine, Ustava Federacije Bosne i Hercegovine i Evropske konvencije.

U mišljenu Ustavnog suda FBiH navodi se da se, imajući u vidu naprijed izneseno, može zaključiti da je doneseni i osporeni Zakon izmijenio i proširio nadležnosti, prava i obaveze Ureda koji je osnovala Vlada Kantona.

-Oblast koju regulira ovaj zakon su podaci o imovini "bliskih srodnika" i "povezanih lica". Ta obaveza odnosi se i na dostavljanje podataka o imovini "bliskih srodnika" i "povezanih lica" nosilaca javne funkcije. Predložena rješenja u spomenutom dijelu Zakona su nepotpuna i neodređena, posebno u dijelu koji definira "povezana lica" (ili bilo koje drugo pravno ili fizičko lice koje je s nosiocem javne funkcije u ličnoj, političkoj, ekonomskoj ili drugoj vezi), jer obuhvata nepoznati i neodređeni broj lica koja bi se mogla dovesti u ličnu, političku, ekonomsku i drugu vezu s nosiocem javne funkcije – navodi se u mišljenju Ustavnog suda FBiH.

Sud smatra da iz ovih razloga postupak tumačenja i primjene može da dovode do proizvoljnosti tumačenja pravne norme, a samim tim i do nezakonitosti, jer je u cijelom Zakonu ostalo nejasno šta se podrazumijeva pod pojmom lična, politička, ekonomska i druga veza, a koja može utjecati na objektivnost u radu nosilaca javne funkcije u Kantonu Sarajevo.

-Da bi bilo koja zakonska odredba zadovoljila, u ovom slučaju kriterij "predvidljivosti" nužno je da odredbe zakona koje se na to lice odnose, sadrže minimum kriterija jasnoće i objektivnosti da bi lice na koje se norma odnosi, moglo prilagoditi svoje ponašanje u skladu sa Zakonom. Kod dostavljanja podataka o imovini "bliskih srodnika" i "povezanih lica" nosilaca javne funkcije, potrebno je imati u vidu zakone koji reguliraju tu oblast kao i određenja regulirana u međunarodnim pravnim aktima. Veoma je upitno uvođenje obaveze davanja ličnih podataka pod prijetnjom sankcija za lica koja nisu nosioci javne funkcije u Kantonu Sarajevo. Ti podaci ne bi bili sporni samo ukoliko postoji dobrovoljnost tih lica čiji se podaci traže, a ta licu nisu nosioci javne funkcije – stoji u mišljenju.

Također, navodi da su odredbe Zakona koje se odnose na nadležnost Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom Kantona Sarajevo, te preduzimanje mjera protiv članova Skupštine Kantona Sarajevo i njihove rodbine po krvnom i tazbinskom srodstvu suprotne i sa članom 22. Ustava Kantona Sarajeva.

Cijeli dokument Ustavnog suda FBiH možete vidjeti u galeriji ispod:

Izvor:   Faktor

Faktor pratite putem aplikacija za Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook i Twitter. Zabranjeno je prenošenje sadržaja bez odobrenja redakcije. Kontaktirajte nas na [email protected]

Vezani članci

Iz kategorije