open-navfaktor-logo
search
Izrael
U blizini Jerusalema iskopana crkva iz 6. stoljeća
Izgrađena prema standardnom planu bazilike, sa centralnom kupolom i dva uzdužna prilaza, crkva je bila ukrašena zamršenim mozaicima koji prikazuju biljke, ptice i geometrijske dizajne, kao i raznobojnim freskama koje su obložile zidove
23.10.2019. u 18:02
get url
text
Vjerski kompleks prostirao se na 1.500 kvadratnih metara
Vjerski kompleks prostirao se na 1.500 kvadratnih metara

Izraelski arheolozi otkrili su baziliku iz vremena Bizantije sagrađenu pod carem Justinijanom i ukrašenu zadivljujućim mozaicima i staklenim prozorima, kao i natpisom koji crkvu posvećuje neimenovanom "slavnom mučeniku". Identitet mučenika ostaje misterija.

Crkva datira iz 6. stoljeća, a otkriveno je uoči planirane izgradnje novog naselja u gradu Beit Šems, zapadno od Jerusalema, prenio je Haaretz. Izraelsko ministarstvo za antikvitete već tri godine vrši iskopavanje, rekli su arheolozi prilikom otkrivanja nalazišta u srijedu.

Crkva je ostala popularno hodočasničko odredište tokom ranog islamskog perioda. To je samo po sebi doprinijelo dugogodišnjoj raspravi među učenjacima o tome koliko je bilo nasilno i iznenadno muslimansko osvajanje Svete zemlje i posljedično obraćenje stanovništva.

Izgrađena prema standardnom planu bazilike, sa centralnom kupolom i dva uzdužna prilaza, crkva je bila ukrašena zamršenim mozaicima koji prikazuju biljke, ptice i geometrijske dizajne, kao i raznobojnim freskama koje su obložile zidove.

Vjerski kompleks prostirao se na 1.500 kvadratnih metara i imao je nekoliko dodatnih prostora povezanih s glavnom zgradom, uključujući veliko dvorište ispred ulaza u crkvu.

- I bazilika i dvorište su ogromni za to razdoblje - veće od većine bizantijskih crkava koje se nalaze u Svetoj zemlji - kaže Benjamin Storchan, direktor za iskopine pri Izraelskom ministarstvu za antikvitete.

U dvorištu su istraživači otkrili netaknuti grčki natpis kojim se ovo sveto mjesto posvećuje sjećanju na "endoxo martis" - slavnog mučenika.

- Identitet mučenika nije poznat, ali izuzetno bogatstvo strukture i njeni natpisi govore da je ta osoba bila veoma važna - rekao je Storchan.

Naučnici se okreću drevnim spisima u pokušaju da odgonetnu identitet misterioznog mučenika. Uglavnom čitaju priče o hodočašću i popisima ranokršćanskih mučenika kako bi pokušali identificirati ovu svetu ličnost, ali dosad je nisu uspjeli precizno utvrditi.

Ono što znamo jest da je lokacija crkve, u dolini izvan bizantijskog seoskog grada Beit Nativ, na neki način povezana sa životom mučenika.

- Nema smisla graditi takvu monumentalnu strukturu na dnu doline, osim ako to ne označava mjesto smrti ili naknadno sahranjivanje mučenika - kaže Storchan.

Tekst u dvorištu kaže da je gradnja crkva dovršena 542. godine i da je glavni dobročinitelj i opat manastira imenovan kao neko zvan Malchos. Kako je to uobičajeno semitsko ime, koje se u raznim izvorima pojavljuje mnogo puta, teško ga je dalje identificirati, kaže arheolog.

Unutar bazilike arheolozi su mogli pristupiti kripti u kojoj su možda nekada bili mošti neimenovane svete osobe, izložene u podzemnoj komori.

- Otkriveno je samo nekoliko crkava u Izraelu sa potpuno netaknutim kriptama.Jedna vodi dole u odaju, a druga vodi nazad u molitvenu dvoranu. To je omogućilo velikim grupama kršćanskih hodočasnika da posjete to mjesto - rekao je on.

Prvobitno podignuta za vreme Justinijanove vladavine (527-565.), crkva je dodatno proširena novcem koji je donirao car Tiberije II Konstantin, koji je vladao od 574 do 582.

Konstantinovoj ličnoj uključenosti u ovaj projekt svjedoči još jedan grčki natpis pronađen u velikoj prigrađenoj kapeli i datiran je na 583. godinu - godinu dana nakon Tiberijeve smrti. Kapela je vjerovatno trebala da ovjekovječi nedavno preminulog vladara, čiji je lik evociran velikim carskim orlom s raširenim krilima koji se pojavljuje u mozaiku u središtu kapele.

- Brojni pisani izvori svjedoče o carskom finansiranju crkava u Izraelu, međutim, malo se zna iz arheoloških nalazišta poput onog koji je pronađen u Beit Shemeshu - kaže Storchan.

Nakon muslimanskog osvajanja Svete zemlje u prvoj polovici 7. stoljeća, kompleks se i dalje koristio, a mučenik je obožavan, o čemu svjedoči oko 300 glinastih svijeća iz ranog islamskog perioda koje su pronađene u kripti.

Crkva nije uništena i napuštena je netaknuta u 9. stoljeću - vjerovatno zbog "ekonomskog gušenja" uzrokovanog smanjenim protokom kršćanskih hodočasnika i sve većom stopom prelaska mještana na islam.

- Našli smo ulaze u crkvu "zapečaćene" krupnim kamenjem, što znači da su posljednji ljudi koji su bili ovdje znali da moraju otići, ali imali su vremena da zatvore vrata i nadali su se da će se vratiti - kaže on.

To signalizira da, barem na ovom području, nije došlo do vala nasilnih razaranja i masovnih prisilnih konvertovanja povezanih s islamskim osvajanjem.

 

 

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.