open-navfaktor-logo
search
Prikupljanje dokumenata
Studenti neuređeni administrativni sistem pretvorili u društvenu igru - Papirologija
Prikupljanje dokumenata u neuređenom administrativnom bh. sistemu za svakog građanina predstavlja noćnu moru koju su mladi studenti predstavili kroz društvenu igru – Papirologija.
04.01.2023. u 07:45
get url
text

Ova društvena igra izgledom podsjeća na Monopol, sa velikom razlikom u tome šta je cilj igre. U Monopolu cilj je postati vlasnik sve imovine, dok je cilj Papirologije na prvi pogled jednostavan, ali komplikovan administrativni sistem u BiH ga čini pravim izazovom, a to je prikupiti svu potrebnu dokumentaciju za ispunjenje zadataka i pri tome raspoloženje odražavati neutralnim.

Papirologija se sastoji od: glavne ploče na kojoj se nalaze 42 polja, šest institucija (fakultet, općina, općinski sud, biro za zapošljavanje, zavod za zdravstveno osiguranje), po jedan špil karata za svaku instituciju, špil benefit karti i novac, naravno. U igri postoji osam karaktera (praktična žena, Dule praktikant, vječna štreberica, mučenik generacije, rođeni biznismen, otmjena šefica, ganjač papira i vječiti baksuz), minimalan broj igrača je dva, a maksimalan osam.

- Karakteri su osmišljeni na osnovu istinitih priča građana BiH i zapravo predstavljaju osam građana u misiji ganjanja papira. Tokom postavljanja ideje za samu igru, razgovarali smo o problemima sa kojima smo se susretali na putu ostvarivanja svojih prava, prava na kretanje, na zdravstvenu zaštitu te su tako nastajali i karakteri. Rođeni biznismen i otmjena šefica predstavljaju one mlade ljude koji su prepoznali potencijal Bosne i Hercegovine, odlučili ostati, pokušali doprinijeti ovoj državi, ali zbog komplikovanog administrativnog sistema mnogi od njih su odustali jer lakše je preseliti se u drugu državu nego pokrenuti vlastiti biznis u svojoj državi  – objasnila nam je studentica Selma Hrnčić iz Gradačca koja je učestvovala u kreiranju ove društvene igre.

Odabirom karaktera igrač bira najmanje tri zadatka koja mora ispuniti kako bi pobijedio u misiji ganjanja papira, a igru započinje sa simboličnih 20 KM koje, kako kaže Hrnčić, nažalost predstavlja dnevnicu velikog broja građana BiH i to onih koji imaju sreću da rade.

- Na kartici karaktera također postoji i skala raspoloženja od jedan do devet, koja je na početku neutralna (pet), a koja se mijenja tokom igre jer, naravno, nije isto kada vam kažu da vam fali jedan papir i kada vas prepoznaju kao načelnikovu rodicu pa zaobiđete red od 20 ljudi. Ukoliko raspoloženje tokom igre padne na 0, igrač ide u park da "razbistri misli", a ukoliko se u određenom trenutku svi igrači nađu u parku, znači da je igra pobijedila igrače, odnosno da je sistem pobijedio građane – kazala je Hrnčić.

Igru započinje najmlađi igrač jer, kako kaže, uvijek nam govore da na mlađima svijet ostaje. Ukupno 42 polja na ploči igrice predstavljaju 42 situacije u kojima se svakodnevno nalazimo, a koje određuju smjer igre, pa tako ima polja 'Političar pod pratnjom na ulici, preskočiti jedan krug', svakodnevnica, zar ne? Naravno, kretati se možete u oba smjera jer u BiH uvijek možete napraviti korak unazad.

U sklopu projekta MaxPlanck fondacije, sedamdeset mladih studenata iz svih dijelova BiH imali su priliku razgovarati o problemima sa kojima se susreću u Bosni i Hercegovini. Tokom perioda od godine dana studenti su se sastajali u različitim gradovima Bosne i Hercegovine.

- Izuzetna čast je biti dio ovakvog projekta, prije svega kao student dobiti priliku za iznošenje ideja, osjetiti se jednako važnim, osjetiti da neko čuje i uvažava vaše mišljenje, osjećaj da radite nešto korisno za sebe i društvo kao mlada osoba je neprocjenjiv. Ovaj projekat nam je omogućio upoznavanje gradova, mladih ljudi, sticanje novog znanja, iskustva, a mi kao mladi ljudi društvu poklanjamo Papirologiju. Kao problem koji se provlači kroz svakodnevnicu građana BiH ustanovili smo komplikovan ili bolje rečeno (ne)funkcionalan administrativni sistem. Mi smo ovom igrom željeli ukazati na probleme koji su jasni i koje vidimo na jedan nama mladima i kreativnim ljudima svojstven način. Naravno da uvijek postoji pitanje, "a zašto baš društvena igra, zašto ne protest?". Društvena igra, zato što ovom igrom želimo podsjetiti sve one koji je budu igrali na kompleksnost sistema u BiH, podsjetiti ih na svakodnevnicu i frustraciju koju ovaj problem donosi i na jedan drugačiji način pokrenuti promjenu, učinili smo ovaj problem opipljivim – ističe studentica Hrnčić te dodaje:

- Papirologija je društvena igra koja oslikava svakodnevnicu običnih građana Bosne i Hercegovine. Obični građani, to smo svi mi bez štele, bez rođaka u stranci, svi mi koje ne prozivaju preko reda. Sigurna sam da se svako od nas bar jednom našao u situaciji da "ganja papire" i da se, ako nikad ranije, tada zapitao u kakvoj državi, kakvom sistemu živi, naročito kada čujemo: "Fali vam jedan papir" – istakla je Hrnčić.

Papirologija nije samo društvena igra, nego prikaz jednog lošeg sistema i dokaz da promjena može početi igrom.

Svjesni smo činjenice da u državnom uređenju u kojem imamo dva entiteta i Brčko distrikt, čija pravila i zakoni se dalje razlikuju od kantona do kantona, a zatim unutar njih različit sistem i je i od općine do općine, prikupljanje papirologije i rješavanje administrativnih problema predstavlja pravi izazov. Međutim, čini se da ni u susjednim državama situacija nije puno bolja jer su i njihovi državljani pokazali veliko interesovanje za kupovinu Papirologije, ali ona još nije u prodaji.

- Svim mladim ljudima, srednjoškolcima, studentima, poručujem da budu aktivni, svako od nas, sigurna sam, može se pronaći u nekom aktivističkom polju, pri čemu će dajući svoj doprinos učiti, upoznati mlade ljude, graditi prijateljstva, upoznati svoju državu, čuti priče i steći znanje koje mu formalno obrazovanje ne može pružiti, a koje se nosi za čitav život. Sve vas ohrabrujem da zajedno gradimo državu na koju ćemo biti ponosni – poručila je Hrnčić.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.