Nedjelja, 07.08.2022.
FOTO: Damir Hodžić

Prof. dr. Imamović: Cengiz je dobro organizirana firma, poštuju sve propise, uvažavaju naše primjedbe i sarađuju sa lokalnom zajednicom

Na trenutno najvećem gradilištu na Koridoru Vc, poddionica Poprikuše - Nemila, stručni nadzor za okoliš obavlja redovni profesor Univerziteta u Zenici Mustafa Imamović.

Prof. dr. Mustafa Imamović član je nadzornog tima firme IRD Engineering S.r.l. iz Italije, koja u ime investitora Autoceste FBiH obavlja ove poslove. Iza sebe ima bogato iskustvo i kao tehnička podrška i kao nadzorni inženjer u vezi s projektima ekologije i zaštite okoliša.

Izvođač radova na ovoj poddionici je svjetski priznata turska kompanija Cengiz insaat Sanayi ve Ticaret A.S.

- Nadzorni tim IRD-a ima svog koordinatora, a svako od nas je zadužen za određeni segment nadzora. Nadzor radimo u ime investitora Autoceste FBiH. Naša nadležnost je jasno definirana zakonima, odnosno Uredbi o uređenju gradilišta. Ovo je projekat od federalnog značaja i potpada tim regulativama. Stručni nadzor je bitan jer ima kontrolnu ulogu, a investitor angažira firme koje imaju ljude, licence i iskustvo. Nadzorni inženjer za okoliš ima dodatnu težinu mimo zakonske regulative u našoj zemlji. Nas obavezuju i evropske direktive u vezi s okolišom i plus ovi projekti se finansiraju kreditima EBRD-a i EIB-a i okoliš je pod stalnom kontrolom – pojašnjava nam prof. dr. Imamović.

Kaže da je obaveza svakih šest mjeseci praviti izvještaje prema EBRD-u čijim kreditnim sredstvima se finansira gradnja ove poddionice.  

- Mjesečno šaljem izvještaje o stanju okoliša investitoru Autoceste FBiH i tu je i vanjski monitornig eksperata koji dolaze. Njima je zaštita okoliša i zaštita ljudi na radu na visokom prioritetu. Pratiti okoliš je složen posao, kao što je naravno i svaki drugi segment nad kojim se vrši nadzor. Za ovakve projekte moramo imati okolinsku dokumentaciju, u što spada između ostalih okolinska, te vodna dozvola. Dokumenti koje mora napraviti izvođač, u ovom slučaju to je Cengiz, jesu plan upravljanja okolišom i plan upravljanja otpadom – kaže naš sagovornik.

Ističe kako Evropska investiciona banka insistira na planu biodiverziteta, utjecaju izgradnje na biodiverzitet.

- To je dokument koji nije baš reguliran u našim propisima i zakonima. Kao stručni nadzor za okoliš pratim utjecaj izvođenja radova na okoliš, zbrinjavanje građevinskog, opasnog i komunalnog otpada i stanje biodiverziteta. Postoji jasno definiran plan monitoringa, šta se kontroliše, ko i kada kontroliše. To mogu samo licencirane firme za praćenje stanja zraka, tla, buke ... - navodi prof. dr. Imamović.  

Potcrtava kako je njegova zadaća da kontrolira dokumentaciju koja se priprema, izmjene u dokumentima, izvještavanje o realizaciji, odnosno eventualnim odstupanjima ako ih ima.

- Ja sam dužan investitoru podnositi izvještaje. Imamo koordinatora tima i onda se pravi mjesečni izvještaj prema investitoru. Naravno, ako ima nekih problema, odmah se reagira na terenu. Kada obilazim teren, čim primijetim nešto odmah, zaustavim radove da vidimo šta i kako dalje ili vršimo procjene rizika prije početka radova. Zajedno sa izvođačem, konkretno na ovoj poddionici to je Cengiz, sve to rješavamo na terenu. Ima nekih stvari koje se ne mogu odmah riješiti, ali se razgovara i uvijek nađemo rješenje – ističe prof. dr. Imamović.

Naglašava kako na ovoj poddionici nije bilo problema.  

- Imam iskustva u vođenju projekata. Kao i svaki projekat, u startu imate nekih, da tako kažem, sitnih, uobičajenih problema. Sreća je što je ovaj projekat uglavnom u tunelu. Sa aspekta okoliša nema nekih posebnih problema, može se javiti tehnička voda, ali imamo je jako malo. Što se tiče mostova i vijadukta, ne idemo kroz urbana naselja. Imamo ovdje u Golubinju par kuća koje su ostale blizu gradiliša i put M-17 koji je frekventan i značajan.

Dok smo pripremali izlaz i ulaz u tunel, bilo je neke buke. Ovdje na gradilištu imamo velike mašine koje buše šipove. Imali smo operacije koje ne možete zaustaviti kad krenete i morate raditi do 20 sati. Bilo je manjih pritužbi ljudi, ali sve je riješeno – kaže prof. dr. Imamović.  

Dodaje da njegov kolega iz nadzornog tima vodi komunikaciju sa lokalnom zajednicom.

- Bitno je da se lokalna cesta poljeva, prašina da se riješi da ne ugrožava M-17 i ljude, a to Cengiz redovno radi. Maksimalno je reducirano kretanje kamiona kroz naselje. Imali smo primjer u Topčić Polju, gdje su radnici Cengiza poljevali lokalni put kojim niko ne ide, ali prašina šteti ne samo ljudima nego i prirodi. Cengiz je angažirao lokalne firme za zbrinjavanje komunalnog i opasnog otpada. Dakle, sve se poštuje. Upravo zbog toga insistiram na biodiverzitetu jer ovo je naša zemlja, naši ljudi, treba sačuvati prirodu. To je dodatni segment koji me tjera da stalno budem prisutan na terenu i da preventivno djelujem, ako se eventualno ukaže potreba – navodi naš sagovornik.

Primjer, kako se sve rješava u saradnji sa lokalnom zajednicom i da građani imaju razumijevanja, jeste dovoženje agregata za struju, koji se palio na 10-15 minuta kada nestane struje u tunelu.

- Agregat je certificiran za dozvoljeni nivo buke, ali osjeti se zvuk kada je noć. To je bilo na početku, ali zahvaljujući saradnji sa lokalnom zajednicom, gdje održavamo sastanke svaka dva mjeseca bez obzira na to imali ili ne problema, mi rješavamo te stvari. Na ovim sastancima su prisutni mještani, predstavnici Autocesta FBiH, Cengiza, nadzor. Svi mi zajednički ulažemo dodatne napore da gradnja teče bez problema. 

Generalno posmatrano, nema problema na ovoj poddionici. Cengiz je dobra, organizirana firma. Kada ujutro na gradilištu vidite kamione, pa onda kamione mješalice, svi su uredno parkirani, oprani – navodi prof. dr. Imamović, dodajući da je Cengiz kao izvođač dužan raditi sve što je definirano dozvolama, a da se on kao nadzor potpusuje pod svaki izvještaj koji se šalje Autocestama FBiH.

Čizme, šljem su njegovo "odijelo" na gradilištu. Vrlo malo vremena je u kancelariji, a ostatak provodi sa radnicima. Ostaje onoliko koliko je potrebno.

- Prije nekoliko dana dolazili su eksperti EBRD-a i ponovo sada dolaze njihovi auditori 4. i 5. jula. To je ekipa eksperata za različite oblasti, a obavezno je tu i za okoliš. Nemam informacija da su imali do sada nekih primjedbi jer da jesu znao bih, pošto i ja prisustvujem tim sastancima – navodi on.

Kada je riječ o kontroli voda, tu je rijeka Bosna i voda iz tunela koja se prelijeva u taložne bazene. 

- Ta voda iz tunela se prelijeva iz bazena u bazen i ide u rijeku Bosnu. Dva puta godišnje se kontroliše kvalitet vode iz preljeva i dobija se certifikat. Na gradilištu imamo i bioprečistač za fekalne vode. Do sada u izvještajima firme koja vrši kontrolu kvaliteta vode nismo imali odstupanja rezultata u skladu sa zakonom. Sediment, koji bi eventualno se nataložio, može stvoriti u rijeci Bosni problem za ribe. Pored kvalitete vode, kontrolira se i kvalitet zemljišta, potom tu je i prašina. Evo, vidjeli ste da cisterne stalno poljevaju, a posebno sada kada su visoke temperature. Dakle, kada je riječ o gradnji autoputeva, kada gledam ekološke projekte, bitno je riješiti pitanje prašine, buke, voda.

Nedavno su dolazile inspekcije izvođaču radova, firmi Cengiz. Ukoliko ima potrebe, izvođač pozove i nas iz nadzornog tima. Dolazak inspekcije je reguliran zakonom, imaju redovne inspekcije, ali i ako ih neko pozove. Neka pitanja su regulirane na općinskom, neka na kantonalnom, a neka na federalnom nivou. Naravno, gdje god ljudi hoće da se dogovaraju i imaju komunikaciju, sve se riješi i dogovori. Redovne kontrole vodi Cengiz koji je obavezan da provodi monitoring plan. Ja kontrolšem da li ga provodi i rezultate. Uhodao sam taj sistem rada, znaju šta ja tražim i kako. Cengiz ima svoju osobu koja radi na okolišu i to je kontakt tačka. Inspekcija ima svoje procedure rada, a ja kao nadzorni organ imam pravo tražiti vanrednu kontrolu ako ja kao nadzor smatram da je došlo do nekog narušavanja mimo monitoring plana. Na ovoj poddionici nisam imao takvu situaciju – zaključuje prof. dr. Imamović.  

Poddionica Poprikuše – Nemila, koja je dio dionice Doboj jug – Zenica sjever, ukupne je dužine 5,5 kilometara i značajniji objekti na poddionici su tunel Golubinja, mostovi Golubinja 1 i Bosna, te vijadukti Golubinja 2 i Kovanići. Gradi se prema ugovoru "design and build" - FIDIC Žuta knjiga gdje izvođač radi i projektnu dokumentaciju i izvodi radove.

Iz Autocesta FBiH su kazali da ova poddionica spada među zahtjevnije s obzirom na to da će se graditi petlja u naselju Donja Golubinja, u sklopu koje će biti centar za kontrolu prometa kao i naplatno mjesto i odmorište za buduće učesnike u saobraćaju.

Vrijednost ugovora za izgradnju poddionice i usluge nadzora nad izgradnjom je 182 miliona eura bez PDV-a. Završetak radova planiran je 9. juna 2024. godine.

Izgradnja ove dionice finansira se sredstvima osiguranim u okviru ugovora o zajmu sklopljenog s Evropskom bankom za obnovu i razvoj u visini od 70 miliona eura, Evropske investicijske banke u visini od 90 miliona eura, te bespovratnim sredstvima Evropske unije u iznosu od 41,1 milion eura koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan.

Faktor pratite putem aplikacija za Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook i Twitter.
Zabranjeno je prenošenje sadržaja bez odobrenja redakcije. Kontaktirajte nas na [email protected].
Vezani tekstovi
Više iz kategorije
Najnovije Najčitanije Na vrh