open-navfaktor-logo
search
Visoke cijene
Povećan broj uvoza električnih automobila: Koje je najskuplje e-vozilo u BiH?
Iako ovaj trend u našoj državi nije još u potpunosti zaživio, to je za šest vozila više u odnosu na cijelu prošlu godinu
07.11.2019. u 20:22
get url
text

U prvih deset mjeseci ove godine u Bosnu i Hercegovinu uvezeno je 12 automobila na električni pogon. Iako ovaj trend u našoj državi nije još u potpunosti zaživio, to je za šest vozila više u odnosu na cijelu prošlu godinu.

Prema informacijama Uprave za indirektno oporezivanje BiH, najskuplje uvezeno električno vozilo u prošloj godini je "jaguar I-pace", a u BiH je uvezen iz Ujedinjenog Kraljevstva. Njegova vrijednost je 147.746 KM, a vlasnik je za uvoz automobila morao platiti još 33.787 KM dadžbina, čime je njegova ukupna cijena 181.533 KM.

Ovaj automobil u aprilu je "pomeo" konkurenciju i uzeo tri pehara na svjetskom izboru automobila 2019. godine. Finale izbora održalo se na salonu automobila u New Yorku, gdje je ovo vozilo odnijelo glavnu nagradu kao automobil godine, a uz to uzeo je još i dvije pobjede u specifičnim kategorijama. Inače se radi o prvom jaguarovom električnom vozilu.

"Jaguar I-pace", FOTO: Jaguar

Na listi uvezenih su i tri vozila "tesla model 3", koji su u našu državu stigli iz Sjedinjenih Američkih Država, a vrijede od 100.049 do 104.245 maraka, na šta treba dodati još i cijenu dažbina koje su plaćene prilikom uvoza, a iznose od 22.915 do 23.867 KM.

Kako su nam pojasnili iz UIO, najskuplje vozilo na električni pogon koje ukada uvezeno u BiH, u našu državu je stiglo prošle godine.

- Radi se o novom vozilu marke "tesla", čija vrijednost prilikom uvoza je bila 220.673,40 KM, a uvoznik je platio i uvozne dažbine u iznosu od 50.483,37 KM, što znači da ga je to vozilo ukupno koštalo na cesti u BiH 271.156,77 – kazali su iz UIO.

Podaci UIOBiH

Procedura uvoza putničkih motornih vozila na električni pogon je ista kao i kod uvoza vozila na ostali pogon.

- Vozilo se prijavljuje za uvoz na graničnom prijelazu, gdje se dobiva provozna carinska prijava na rok od 10 dana u kojem se mora otići u neki od ovlaštenih tehničkih servisa u BiH gdje se dvrši pregled vozila i dobija uvjerenje da vozilo ispunjava minimalne tehničke uslove homologacije – istaknuli su iz UIO.

Dodali su kako se nakon toga odlazi u carinsku ispostavu u unutrašnjosti BiH, najčešće prema prebivlaštu, gdje se provodi carinski postupak, plaćaju se uvozne dažbine i nakon toga se vozilo može registrovati kod nadležnog MUP-a.

Primarni razlozi zašto još uvijek ne susrećemo velik broj električnih automobila na gradskim saobraćajnicama su prije svega visoka početna cijena vozila, ograničen domet, nedostatak punionica za električne automobile kao najvažniji infrastrukturni problem i naravno kupovna moć građana.

Mnogi bi pomislili da električno vozilo mogu posjedovati samo ako imaju dublji džep, međutim, prema informacijama iz UIO iz Francuske je uvezen i "renault twizy", čija cijena, u odnosu na ostale, se itekako ističe. Naime, njegova vrijednost je 8.431 KM, a sa plaćenim dadžbinama, posjedovanje ovog vozila vlasnika je koštalo nešto više od 10.000 maraka.

"Renault twizy"

Riječ je o dvosjedu u kojem suvozač sjedi iza vozača. Vozilo je dugačko 233,7 centimetara, te po dužini stane na pola parking mjesta, a poprijeko tri "twizija" stanu na jedno mjesto. Zvanični domet s jednim punjenjem baterija, koje je vrlo jednostavno budući da se isključivo puni na kućnu utičnicu, je 90 km.

Sarajevo je, inače, prvu punionicu dobilo u septembru 2016. godine koja radi na principu električne energije, gdje se jedan kabal uključuje u punionicu, a drugi u vozilo i potrebno je otprilike sat vremena da se napuni baterija elektromobila ako je bila potpuno prazna. Općina Stari Grad, između ostalog, radi na izgradnji podzemne garaže nedaleko od Vijećnice, koja će osim parking mjesta imati i punionicu za električne automobile. Trenutno u Kantonu Sarajevo postoji 15-ak elektro punjača sa namjenom za punjenje električnih automobila.

Elektroprivreda BiH je u proteklom periodu u okviru projekta "Elektromobilnost u EPBiH", osim punionica u Sarajevu koje su javne i besplatne, instalirala i punionice uz objekte podružnica u Bihaću, Goraždu, Mostaru, Travniku, Tuzli i Zenici. Domet trajanja jednog punjenja baterija je oko 100 pređenih kilometara.

Prema ranijim podacima koji su navedeni iz EPBiH, trošak električne energije za pogon ovih vozila u prosjeku iznosi 1,6 KM/100 km, što je višestruko manje od troška benzina ili dizela za vozila sličnih performansi. Trošak održavanje je također značajno manji u odnosu na vozila sa pogonom na dizel ili benzin.

Prednosti korištenje električnih vozila u BiH su značajno smanjenje emisija štetnih gasova i poboljšanje kvalitete zraka u BiH, smanjenje emisija CO2, višestruko niža cijena pogonskog goriva, smanjenje buke u gradovima, te mogućnost korištenja različitih poticaja, koji su već uvedeni u zemljama EU, a u budućnosti se mogu očekivati i u BiH.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.