open-navfaktor-logo
search
Izborni zakon
Posljedice HDZ-ovih ucjena: Čović i 2022. ostaje bez Predsjedništva, a HDZ bez kontrole Doma naroda?
Iako u HDZ-u BiH postojeću situaciju žele iskoristiti kao ucjenjivačku polugu za provedbu odluke Ustavnog suda u predmetu "Ljubić", i to u skladu sa njihovom specifičnom interpretacijom te odluke", uvjetovanje bi moglo biti pogubno po interese te stranke
22.12.2019. u 07:47
get url
text

Hrvatska demokratska zajednica (HDZ) Bosne i Hercegovine još nije ponudila kandidata za predsjednika Federacije BiH, čime bi započeo proces formiranja nove federalne izvršne vlasti. Taj se proces, smatra predsjednik Glavnog vijeća nevladine organizacije Hrvatski narodni sabor (HNS) Božo Ljubić, ne smije okončati dok se ne izmijeni Izborni zakon BiH.

Iz HDZ-a BiH istovremeno tvrde da još nisu ispunjene pretpostavke za formiranje nove Vlade FBiH.

- Kada budu te pretpostavke, dobit ćete imena – kazala je zamjenica predsjednika HDZ-a BiH Borjana Krišto.

Pretpostavke su, kao što je to kazao Ljubić, usvajanje Izbornog zakona BiH, odnosno provedba odluke Ustavnog suda BiH po njegovoj apelaciji. S druge strane, probosanska koalicija koju čine Stranka demokratske akcije (SDA), Demokratska fronta (DF) i Savez za bolju budućnost (SBB) insistiraju da se Vlada FBiH formira što prije i bez ikakvog uvjetovanja, a da se u pregovorima o izmjenama izbornog zakonodavstva kao prioritet postavi provedba presuda Evropskog suda za ljudska prava u predmetima "Sejdić-Finci", "Zornić" i "Pilav".

Pitanje izmjena Izbornog zakona i Ustava BiH u kontekstu uklanjanja diskriminacijskih odredbi i stvaranja funkcionalnijeg ustavno-pravnog okvira aktuelno je već 15 godina, ali rješenje nije pronađeno. Nekoliko pokušaja je neslavno okončano, pa je teško povjerovati da se adekvatan model može pronaći u kratkom periodu kako bi novi saziv Vlade FBiH bio formiran u doglednom vremenu.

Iako u HDZ-u BiH postojeću situaciju žele iskoristiti kao ucjenjivačku polugu za provedbu odluke Ustavnog suda u predmetu "Ljubić", i to u skladu sa njihovom specifičnom interpretacijom te odluke, uvjetovanje bi u konačnici moglo biti pogubno po interese te stranke.

Nova Vlada FBiH, sudeći prema sastavu koalicija na federalnom nivou, ne bi pretrpjela velike promjene u smislu stranačke zastupljenosti. Aktuelna Vlada, u kojoj već sjede ministri iz SDA i SBB-a, bi, ukoliko HDZ nastavi uvjetovati i insistirati na svojim zahtjevima, mogla nastaviti raditi i u naredne tri godine.

Takav pristup HDZ-a BiH bi, s druge strane, mogao izazvati revolt među partnerima sa pregovaračkog stola i javnosti koja stoji iza tih partnera, što bi znatno otežalo mogućnost postizanja dogovora.

Šta u tom slučaju?

Vlada FBiH bi u sličnom stranačkom sastavu nastavila djelovati, a Izborni zakon BiH bi ostao u postojećoj formi. Uprkos brisanju odredbi koje se odnose na popunjavanje Doma naroda Parlamenta FBiH, Opći izbori održani u oktobru 2018. i period koji je uslijedio su pokazali da se izborni ciklus može bez većih problema provesti i po sadašnjem Izbornom zakonu.

Postojeći zakonodavni okvir održava "status quo", ali ostavlja otvorenom mogućnost da, primjera radi, i na Općim izborima 2022. godine za člana Predsjedništva BiH iz reda hrvatskog naroda ne bude izabran Dragan Čović ili eventualni drugi kandidat HDZ-a BiH. Isto se odnosi i na strukturu Kluba hrvatskog naroda u Domu naroda FBiH, koja bi, uz nešto drugačije formirane stranačke liste, mogla pretrpjeti bitne promjene u odnosu na sadašnje stanje, odnosno mogla bi ugroziti dominaciju HDZ-a u tom Klubu, iz kojeg ta stranka i crpi svoju političku moć.

- Sve hrvatske stranke su se organizirale i izgurale 13 delegata. To je samo sticaj okolnosti. U sljedećem ciklusu to neće biti moguće i zato je neophodna promjena Izbornog zakona - požalio se Ljubić u intervjuu za Face TV.

Za izmjene Ustava i izbornog zakonodavstva potreban je konsenzus, a bilo kakve ucjene nisu čvrst temelj za postizanje tog konsenzusa. Nametanje rješenja koja se usvajaju na državnom nivou kao preduvjeta za formiranje entitetske vlade definitivno nisu pristup koji će olakšati postizanje dogovora po pitanju koje ne samo da je važno u kontekstu uklanjanja diskriminatorskih odredbi, već je ključno i na evropskom putu BiH.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.