open-navfaktor-logo
search
Godine čekanja
Obećanja, planovi, novac...: Male su šanse da Sarajevo dobije moderna tramvajska stajališta
Godinama sve vlade Kantona Sarajevo imale su ideju da grade tramvajska stajališta za kontrolisanu naplatu karata i uvođenje elektronskog sistema naplate.
07.08.2021. u 15:16
get url
text

Projekat modernizacije javnog gradskog prijevoza u Sarajevu pokrenut je za vrijeme mandata Vlade Kantona Sarajevo na čelu sa Edinom Fortom.

U februaru 2020. godine Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo krenulo je u realizaciju projekta izgradnje novih tramvajskih stajališta. Radovi su 28. februara 2020. godine počeli na stajalištu na Otoci.

Tada je ministar saobraćaja Adnan Šteta kazao da je izgradnja novih stajališta dio projekta koji će sadržavati saobraćajni centar iz kojeg će se voditi kompletna kontrola svih linija i reda vožnji u KS.

VEZANI TEKST - Došao je i taj dan: Konačno otvoreno tramvajsko stajalište na Otoci!

Istog tog dana Vlada KS je obećala da nakon stajališta na Otoci slijede radovi na stajalištu u Nedžarićima, te da je u planu da do kraja 2020. godine budu izgrađena sva 22 nova tramvajska stajališta.

I od tada je prošlo više od godinu, kada je Sarajevo napokon dobilo prvu i jedinu tramvajsku stanicu sa videonadzorom, kontrolom naplate karata, modernog izgleda po uzoru na svjetske metropole.

Međutim, to je jedino što smo dobili za više od godine čekanja, te potrošenih 230.000 maraka.

Nismo dobili niti jedno više stajalište, a ako svako od njih budemo čekali po godinu, Sarajevo bi kontrolu naplate karata i red u odvijanju saobraćaja moglo imati tek za četrdesetak godina, a tek koliko sredstava za njihovu izgradnju treba ako će svako koštati po 230 hiljada maraka.

Nisu građani Sarajeva dobili ni nove karte za elektronsku naplatu koje bi koristili na tim modernim stajalištima. Da ne govorimo o broju vozila i njihovoj čistoći, i na to ćemo se načekati.

Ni na novoizgrađenom stajalištu na Otoci ne funkcioniše sve kako treba jer nema ni revizora, nadzora na stajalištu kao što je recimo slučaj u Turskoj u Istanbulu, gdje na stanici ima videonadzor, službena osoba koja se brine za red na stajalištu, odgovara na eventualna pitanja, sprečava zloupotrebe i slično.

Paradoks je i stajalište na Ilidži gdje je uveden sistem elektronske kontrole karata, odnosno imaju čitači karata, koji ne rade. Pa putnici po dolasku na to stajalište, polaznu stanicu prema gradu, umjesto da im se karta elektronski ili automatski očita, kartu pokažu radniku GRAS-a koji sjedi u kiosku i onda on pritiskom na neki taster otvara prolaz putniku. Kiosk od dva ili tri kvadrata ima dvije stolice za ta dva radnika koji po cijeli dan u dvije ili tri smjene rade posao koji bi trebali raditi elektronski čitači karata. Kako se zove to radno mjesto, to je posebno pitanje.

Kada je na vlast stupila ponovo Vlada Edina Forte, tadašnja "Četvorka" kao jednu od kratkoročnih mjera u Sporazumu o prioritetima skupštinske većine koju su potpisali predstavnici stranaka, naveli su i izgradnju 24 tramvajska stajališta, a za izvršenje i ove kratkoročne mjere kao rok naveli su kraj mandata, u jesen 2022. godine. Otoka ima 2 stajališta, a tek je izgrađeno jedno, pa nije jasno da li će biti izgrađeno samo 24 ili ipak sva, tačnije 40 stajališta koliko ih ima u Sarajevu ili su računali po lokacijama na kojima se nalaze.

VEZANI TEKST - Ministar Šteta se hvali gradnjom novih stajališta, Sarajlije se žale da nema dovoljno tramvaja

Pitali smo Senada Mujagića, vršioca dužnosti direktora Kantonalnog javnog komunalnog preduzeća GRAS, kakvi su planovi kada je izgradnja stajališta u pitanju i kada će Sarajevo imati sva stajališta u "novom ruhu".

- Stajalište na Otoci stavljeno je u funkciju za građane i putnike da se može koristiti kao i ostala do sada stajališta. A u potpunosti da bude u funkciji kao što je namijenjeno i uključeno u elektronski sistem naplate bit će kada se uvede kompletan sistem elektronske naplate u KS. To se očekuje najesen. Sada radimo na pregovorima i aktivnostima nabavke potrebne opreme koja će se instalirati na šalterima i u kancelarijama preduzeća gdje će se vršiti štampanje tih karata. Sa testnom fazom ovog sistema bi trebalo najesen da se krene da vidimo kako će to ići i koji su problemi sa kojima se susrećemo, a u toku naredne godine bi trebalo to u potpunosti da zaživi – kazao je Mujagić.

Ističe da sigurno neće biti izgrađena sva stajališta u periodu koji je Vlada naznačila kao svoj rok zbog postojeće infrastrukture i nemogućnosti za izgradnju, naročito u samom centru grada.

- Ono što je sada izvjesno jest da će uskoro krenuti izgradnja stajališta u Nedžarićima, istog ovakvog stajališta, prema gradu, kao što je na Otoci – kaže Mujagić.

Pitali smo v. d. dirktora Mujagića koliko će značiti izgradnja tek dva stajališta za cjelokupni sistem tramvajskog saobraćaja.

- Sigurno da će doći do urednije kontrole naplate, sistema naplate voznih karata, ali kompletan sistem će imati svoju pravu funkciju kada se bude postavio na svim tramvajskim stajalištima u KS. Ne mogu kazati koliko bi to moglo potrajati, to je u nadležnosti Ministarstva saobraćaja – zaključio je Mujagić.

Nejasno je kako misle nadležni da se izgrade stajališta poput ovog na Otoci, kada i sam v. d. direktora Mujagić kaže da je na nekim lokacijama zbog postojeće infrastrukture i konfiguracije terena skoro nemoguće planirati jednu takvu stanicu.

Oni bolje upoznati u procedure i sam sistem raspisivanja tendera kažu da će i to biti jedan od značajnih kočničara za izgradnju svih stajališta i dovođenja ovog projekta do kraja s obzirom na to da se na raspisane tendere ulažu žalbe, tenderi se "obaraju", procedure se moraju obnavljati i tako unedogled.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.