Veličine Marsa
Naučnici prikupili podatke o novootkrivenoj planeti: Godina na njoj traje samo osam sati
Ako mislite da na Zemlji nema dovoljno sati u danu, ova novootkrivena planeta će vam se zavrtjeti u glavi. Na egzoplaneti zvanoj GJ 367 b koja kruži oko zvijezde udaljene 31 svjetlosnu godinu od našeg Sunca, godina traje samo oko osam sati. Ovo otkriće bi moglo baciti svjetlo na ove misteriozne svjetove koji brzo kruže.
03.12.2021. u 09:17
Ilustracija

Kamenita egzoplaneta se smatra planetom ultra kratkog perioda, ili USP, koja se okreće oko svoje zvijezde domaćina i završi jednu orbitu svakih osam sati. Ali GJ 367 b je intrigantan i iz drugih razloga.

Planeta je veličine Marsa, tako da je samo polovina mase Zemlje, što je čini jednom od najlakših egzoplaneta otkrivenih do sada. Oko 86 posto unutrašnjosti planete je napravljeno od jezgra željeza i nikla, što ga također čini veoma sličnim Merkuru. U našem solarnom sistemu, Merkur je najbliži suncu, a godina za planetu traje 88 dana.

Exoplanet GJ 367 b je izuzetno blizu svojoj M patuljastoj zvijezdi. Ove hladne crvene patuljaste zvijezde uobičajene su u našoj galaksiji i poznato je da ugošćuju više planeta u jednom sistemu, sa prosjekom od dvije do tri planete. Iako su manji i hladniji od našeg Sunca, hladni crveni patuljci i dalje mogu zagrijati planete kada su blizu svoje zvijezde koliko je GJ 367 b.

Tokom dana, ova planeta dostiže temperaturu od 1.500 stepeni Celzijusa, što je dovoljno vruće da topi kamenje i metale. Planeta je takođe bombardovana sa 500 puta više radijacije nego što Zemlja prima od Sunca.

Svi ovi faktori sugeriraju da planeti nedostaje suštinska atmosfera, koja je vjerovatno davno isparila i da nije mjesto koje bi bilo prijateljsko za život. Studija sa detaljima o nalazima o planeti objavljena je u četvrtak u časopisu Science, piše CNN.

Astronomi su željni više saznanja o ovim malim planetama koje se brzo okreću oko svojih zvijezda jer nisu sigurni kako nastaju i završavaju u tako ekstremnoj orbiti. Ova novootkrivena planeta dovoljno je blizu našem Sunčevom sistemu da su istraživači uspjeli prikupiti više podataka nego sa drugim poznatim planetama ultra kratkog perioda.

Samo zato što GJ 367 b nije naseljiv ne znači da ne postoje druge planete u istom sistemu koje bi mogle podržavati život.

- Za ovu klasu zvijezda, naseljiva zona bi bila negdje između orbite od dvije do tri sedmice. Pošto je ova zvijezda tako blizu i tako sjajna, imamo dobre šanse da vidimo druge planete u ovom sistemu - rekao je koautor studije George Ricker, viši naučnik na Institutu Kavli Kavli Instituta za astrofiziku i svemirska istraživanja George Ricker.

Naučnici su pronašli GJ 367 b koristeći NASA-inu misiju TESS za lov na planete, što je skraćenica za Transiting Exoplanet Survey Satellite. Ricker je glavni istraživač za TESS, koji traži promjene u sjaju najbližih zvijezda.

U 2019., TESS je mjesec dana zurio u dio neba koji je uključivao zvijezdu crvenog patuljka GJ 367, što je dovelo do otkrića njenog vrlo bliskog planetarnog pratioca. Naknadna zapažanja sa zemaljskim teleskopima pomogla su im da odrede mjerenja njegove mase, radijusa i gustine, što je pomoglo istraživačima da odrede sastav jezgra.

Naučnici planiraju da nastave proučavanje egzoplanete i njene zvijezde kako bi mogli otkriti postoje li još neke planete u sistemu. Ta potencijalna braća i sestre egzoplaneta i njihove orbite mogu pomoći u otkrivanju kako je GJ 367 b nastao.