Rendgenske slike
Najnovija NASA-ina panorama jezgre Mliječnog puta je sjajna
Mnoge svemirske zvjezdarnice koje kruže oko Zemlje neprestano snimaju slike naše galaksije Mliječni put.
22.06.2021. u 18:58
Mliječni put

Slike koje se sastoje od ulazne svjetlosti iz svemira, svih različitih frekvencija i mrlja na elektromagnetskom spektru. Međutim, najnovija panorama s NASA-inog X-ray opservatorija Chandra nešto je posebno. To je kompozitni prikaz koji uključuje i visokoenergetske rendgenske slike i slike radio valova. I to je sjajno čak i po svemirskim mjerilima.

NASA je krajem svibnja ove godine objavila složenu sliku galaktičke jezgre Mliječnog puta. Panorama, neposredno ispod, kombinira rendgenske slike Chandre zajedno s podacima radio valova s ​​radio teleskopa MeerKAT.

Slike koje je NASA obojila tako da su svjetlosni valovi vidljivi ljudskom oku, naziru posebno širok pogled koji uzima u obzir visokoenergetske valove svjetlosti koji dolaze dalje od i ispod planete galaksije nego prije. Ravnina galaksije je disk materije na kojem se nalazi većina njezinih zvijezda i obično se sastoji i od plinske i od zvijezdane komponente.

Kao što NASA opisuje u objašnjenju neposredno iznad, slika je zamršena za oko i sadrži mnoštvo naučnih podataka za istraživanje. Na primjer, na slici postoje dugi, uski pojasi X-zraka, koje istraživači nazivaju "nitima". Jedna takva nit prolazi okomito na ravninu Mliječne staze i duga je oko 20 svjetlosnih godina. Ali samo jedan posto te udaljenosti širok.

Istraživači pretpostavljaju da su "niti" stvorene od sudarajućih magnetskih polja koja su se uvila jedna oko druge, fenomen koji tjera energetske čestice od Sunca i generira intenzivno svemirsko vrijeme.

Zajedno s svemirskim "nitima", NASA kaže da nova panorama otkriva i druga "čuda" Galaktičkog centra. Naprimjer postoje velike perjanice vrućeg plina, koje se protežu otprilike 700 svjetlosnih godina iznad i ispod ravnine galaksije. Svemirska agencija kaže da su eksplozije supernove, kao i magnetske ponovne veze, odgovorne za zagrijavanje perjanica. Naravno da postoji i supermasivna crna rupa u središtu galaksije, koja pomaže u održavanju stvari.