open-navfaktor-logo
search
Pet tačaka dnevnog reda
Materijali za posebnu sjednicu NSRS-a: Novi tekst Ustava RS-a - Banja Luka glavni grad, Pale prijestolnica
Na dnevnom redu posebne sjednice Narodne skupštine RS o povlačenju saglasnosti, čiji termin nije preciziran, ali je navedeno da će početi odmah po okončanju redovnog zasjedanja koje počinje 24. novembra, nalazi se pet tačaka.
12.11.2021. u 15:13
get url
text

Među njima su četiri informacije o prijenosu nadležnosti u nekoliko oblasti - odbrane i sigurnosti, indirektnog oporezivanja i pravosuđa, dok je peta tačka Deklaracija o ustavnim principima. Predlagač ove deklaracije su predsjednik RS-a, član Predsjedništva BiH, predsjednik Vlade RS-a, te klubovi zastupnika koji čine vladajuću većinu.

U Deklaraciji se, između ostalog, navodi da treba pristupiti donošenju novog teksta Ustava RS-a.

VEZANI TEKST - Opozicija zamjera Dodiku što je "odustao od vraćanja nadležnosti", Stanić uvredljivo govorio o Aliji i Bakiru Izetbegoviću

- Narodna skupština zadužuje Vladu RS-a da, u koordinaciji sa predsjednikom RS-a, pripremi tekst Ustava RS-a kojim će se potvrditi sve nadležnosti RS-a, izuzimajući nadležnosti koje po Ustavu BiH pripadaju BiH. Novim Ustavom, između ostalog, Banja Luka će biti određena kao glavni grad RS-a, a Pale kao prijestolnica RS-a - stoji u deklaraciji.

Nadalje, ističe se da su svi zakoni koje je nametao visoki predstavnik "neustavni" jer nisu doneseni po predviđenoj ustavnoj proceduri od Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine.

- Svi nametnuti zakoni koje je potvrđivala Parlamentarna skupština BiH pozivajući se na član 4.4.a. Ustava BiH su neustavni. Ustav BiH je jasan: "Parlamentarna skupština BiH je odgovorna za donošenje zakona za sprovođenje odluka Predsjedništva BiH ili izvršenje nadležnosti Parlamentarne skupštine prema ovom Ustavu", pa stoga nije ni imala nadležnost da usvaja zakone koje je nametao visoki predstavnik - navedeno je.

Dodaje se i da "sporazumima entiteta o odbrani, o porezu na dodatu vrijednost i Visokom sudskom i tužilačkom vijeću BiH, te nadležnosti nisu trajno prenesene na nivo BiH, jer im nisu prethodile izmjene i dopune Ustava BiH da bi se stvorio ustavni osnov koji određuje član 3.3.a. Ustava BiH".

- Nije bilo ni naknadnih ustavnih promjena, pa su i te nadležnosti neustavne i samim tim privremene - istaknuto je.

Ocijenjeno je i da djelovanje Ustavnog suda BiH, "koji se stavio u funkciju potvrđivanja nepravnih odluka visokog predstavnika i time mijenjao ustavnu strukturu BiH utvrđenu međunarodnim ugovorom", nanosi veliku štetu odnosima u BiH i doprinosi trajnoj nestabilnosti.

- Brojnim odlukama Ustavnog suda BiH otimaju se nadležnosti RS-u, a njena imovina stavlja se u nadležnost BiH bez ikakvog ustavnog osnova - navedeno je.

U jednoj od tačaka deklaracije stoji i da "Bosna i Hercegovina nema ustavom definisano državnopravno uređenje i ima vrlo ograničene i striktno određene nadležnosti, što je određuje kao državu sa međunarodno priznatim granicama (član 1.1. Ustava BiH) sa nadležnostima u vanjskim odnosima (vanjski poslovi i vanjska trgovina), dok skoro sav unutrašnji suverenitet pripada entitetima".

- Vijeće ministara kao obavezan sastav ima predsjedavajućeg i  samo još dva ministra – vanjskih poslova i vanjske trgovine - istaknuto je u deklaraciji koja će se naći pred zastupnicima NSRS-a.

Također, dodaje se da Narodna skupština smatra da sadašnju neusklađenost nadležnosti prenesenih na nivo BiH bez promjene i dopune Ustava BiH kao Aneksa 4. Dejtonskog sporazuma, treba prevazići / riješiti dosljednom primjenom odredbe 3.3.b. Ustava BiH koji nedvosmisleno propisuje da će se entiteti "u potpunosti pridržavati ovog Ustava BiH".

- To podrazumijeva pravo Narodne skupštine i Vlade RS-a da obustave primjenu bilo kog akta, mjere ili aktivnosti organa i institucija na nivou BiH, a koji nemaju osnov u Ustavu BiH i nisu izričito Ustavom BiH utvrđeni kao nadležnost organa na nivou BiH - zaključuje se u predloženom tekstu deklaracije.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.