open-navfaktor-logo
search
Društvena odgovornost
Hišam ef. Hafizović u borbi protiv lažnih vijesti: "Dovoljno je laži jednom čovjeku ako prenosi sve što čuje"
Manipulacija kroz sredstva komunikacije i medije je sastavni dio ljudske civilizacije od njenog postanka.
20.09.2020. u 12:27
get url
text

Međutim, danas lažne vijesti, teorije zavjera, spin ili tačne informacije koje su na pogrešan i zlonamjeran način obrađene i plasirane mogu da djeluju izuzetno negativno na svakodnevnicu običnog građanina.

Takva dešavanja su se najdramatičnije očitovala tokom pandemije COVID-19 koja još traje. Ovo vrijeme pokazuje nužnost uvrštavanja medijskog odgoja u plan i program osnovnih i srednjih škola, jer su upravo djeca jako izložena medijskim manipulacijama.

Imami unutar Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini svoju društvenu odgovornost iskazuju na vrlo različite načine. Zalaganje Hišama ef. Hafizovića, imama džemata Blagaj, je uspješan primjer odgovora jednog imama na brojne izazove kojima su izloženi korisnici interneta, društvenih mreža, ali i drugih medija.

Hišam Hafizović je rođen 1979. godine u Sarajevu. Završio je Gazi Husrev-begovu medresu i Fakultet islamskih nauka gdje je student postdiplomskog studija.

Od 2005. godine imam je džamije na Carini, a od 2006. imam džemata Blagaj, u okviru Medžlisa islamske zajednice Mostar.

Jedan je od osnivača "Mlađaka", lista studenata Fakulteta islamskih nauka koji je sada online medij.

Prijevode, novinske i naučne članke objavljuje u "Mlađaku", "Preporodu", "Stavu", "Glasniku", "Reviji za pravo i ekonomiju", "Zborniku radova CID BiH Stolac".

Hafizović je početkom ove godine pokrenuo Facebook stranicu "Stop lažnim vijestima u BiH" kako bi dao svoj doprinos i okupio osobe koje se bave ovom tematikom na različite načine.

Odnos islama prema medijskim manipulacijama

Kur'an, odnosno biografija Poslanika a.s., bilježe brojne primjere medijske manipulacije i daju jasne smjernice kako treba da se odnosimo prema vijestima koje nisu provjerene ili dolaze od sumnjivih osoba.  

- U kontekstu teme o kojoj govorimo nam je najpoučniji Poslanikov a.s. hadis: "Dovoljno je laži jednom čovjeku ako prenosi sve što čuje". Pozadina pojave neke neistine može biti mnogo, od toga da se nekada ciljano plasiraju, do toga da neku informaciju slušalac nije dobro čuo, dobro shvatio, dobro upamtio... a prenosi je dalje. Ili je naprimjer informaciju primio ili prenosi u specifičnom emotivnom stanju. Što je neka informacija važnija, to više trebamo razmisliti o pouzdanosti njenog izvora -  izjavio je za AA Hafizović, imam džamije u Blagaju.

Danas su upravo islam i muslimani najveće žrtve medijskih manipulacija koje s jedne strane generišu islamofobiju, a s druge strane muslimani kroz svoje reakcije dodatno otežavaju svoje stanje.

Na pitanje koja je bila motivacija za pokretanje ove grupe imam kaže da je prvi razlog postojanje jako velikog broja dezinformacija i lažnih vijesti u online prostoru, a na osnovu lošeg informisanja nastaju loši zaključci.

- Dok su se ranije građani informisali skoro isključivo razgovorom, čitanjem novina i gledanjem televizije, danas se mnogo više informišu preko interneta. Dezinformaciji je ranije trebalo mnogo više vremena da se proširi, a danas je to moguće s malo tipkanja ili par klikova, koji čak ne moraju biti ni do kraja ciljani. Jako je čest slučaj da se dezinformacija ili lažna vijest puno efikasnije proširi nego što se opovrgne - kaže Hafizović.

Nepostojanje zakonske regulative

U Bosni i Hercegovini nije uređena zakonska regulativa internet medija zbog čega je jako teško spriječiti negativne pojave.

- U Bosni i Hercegovini su veliki problem anonimni portali. To u stvarnosti znači da o njihovim vlasnicima i urednicima ili nagađamo ili ne znamo apsolutno ništa, jer se uopšte nisu predstavili kroz impressum. Mada je bilo govora o izmjenama postojećih i donošenju novih zakona, ništa od toga se nije desilo. Online medijski prostor nije regulisan zakonima, kada će se to promijeniti, ne znamo. Jedino što trenutno ostaje građanima je da se osposobe u medijskoj pismenosti i vode računa šta čitaju. Online mediji sa cjelovitim impressumom ili online medij u vlasništvu dobro poznate medijske kuće se ne može ni uspoređivati s online medijem koji o sebi apsolutno ništa nije rekao. Ti ljudi najčešće ne stoje iza onoga što pišu, ili često kopiraju, niti ih interesuju posljedice onoga što objave - pojašnjava Hafizović.

Problem lažnih vijesti (fake news) zadnjih godina postao je sastavni dio tematike skoro svih geopolitičkih procesa i promjena u koje su uključene svjetske i regionalne sile što običnom građaninu "čitaocu" otežava ispravno sagledavanje stvarnosti.

Upravo ss ciljem unapređenja medijske pismenosti građana imam Hafizović je pokrenuo Facebook grupu.

- Cilj je povećati medijsku pismenost građana tako da sami lakše prepoznaju izmišljanje lažne vijesti, prenošenje lažne vijesti, spin, klikbejt, dezinformaciju, teoriju zavjere... Ali i da se neki konkretni primjeri na vrijeme prepoznaju i da se na njih javno ukaže - kaže Hafizović.

Usljed niskog nivoa medijske pismenosti i izloženosti medijima koji krivo izvještavaju građani, a posebno vjernici u Bosni i Hercegovini i Balkanu jako teško mogu formirati objektivni stav o dešavanjima na Bliskom istoku, a posebno u Turskoj.

Na pitanje kakve su reakcije na rad grupe efendija Hafizović odgovara da u početku je rad grupe bio dobro propraćen.

- U zadnje vrijeme, imam dojam da su se ljudi umorili. Ovo je, na kraju krajeva tematika za medijske stručnjake i one koji rade na donošenju zakona - govori blagajski imam.

Na pitanje kako iskoristiti hutbu kao najjači medij islama u cilju medijskog obrazovanja vjernika, Hafizović odgovara da ona može, ali ne znači da mora biti način edukacije na ovu temu.

- Svaki hatib bira o čemu će govoriti svojim džematlijama. Mada na našem i nama razumljivim jezicima ima online materijala o medijskoj pismenosti, dojam je da se oni nedovoljno čitaju - zaključio je Hafizović.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.