open-navfaktor-logo
search
Ogromna potraživanja
Forto: Politika je ubila GRAS; Okerić: Dijelovi vozila se prodavali po internetu
U zgradi Vlade Kantona Sarajevo održana je press konferencija povodom situacije u GRAS-u, sarajevskom gradskom prijevozniku, na kojoj se obratili šef Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom KS Erduan Kafedžić, premijer KS Edin Forto, ministar saobraćaja KS Adnan Šteta i predsjedavajući Skupštine KS Elvedin Okerić. 
28.05.2021. u 13:17
get url
text

- Ovo je jedan od najtežih zadataka koji je Ured imao u proteklom periodu gdje smo utvrdili najveći stepen nepravilnosti korupcije. Sačinli smo iscrpan i bogat izvještaj. Utvrdili smo da je prekršeno čak 12 zakona. Kada su u pitanju sredstva iz budžeta iz Kantona Sarajevo iz perioda od 2008. do 2018. godine, doznačeno je 165 miliona KM na ime kupovine kupona za penzionere i učenike, nabavke, sanaciju vozila i tramvajske pruge - kazao je Erduan Kafedžić.

Kafedžić je prezentirao finansijski izvještaj i neizmirena plaćanja i dugovanja u ovom preduzeću. Naglasio je da je GRAS-ov dug za porez i doprinose za period od 2019. do 2016. godine iznosi 131 milion KM. Istakao je da uplate poreza i plaća nisu vršene po zakonu.

- U skladu sa potpisanim kolektivnom ugovoru GRAS je trebao planirati sredstva u svom budžetu koja bi se odnosila na uvećanje plaća. Nije urađena finansijska procjena kolektivnog ugovora iako je bilo jasno da njegovo provođenje iziskuje značajna sredstva. Ipak, početkom 2007. godine izvršeno je povećanje plaća, a zbog nepotpune primjene kolektivnog ugovora, mnogi radnici pokrenuli su tužbene zahtjeve - naglasio je Kafedžić.

- Tužbe zaposlenicima zasnovane  su na razlici koju GRAS nije bio u mogućnosti isplaćivati zaposlenicima u kolektivnom ugovoru. Većina tužbi je i dalje u postupku. Gras ima 1.330 zaposlenih i oko tri hiljade tužbi. Dugovanja GRAS-a prema zaposlenicima iznosi oko 15 miliona KM - otkrio je. 

Kazao je da advokat koji zastupa GRAS, mjesečno naplaćuje advokatske troškove oko tri hiljade KM plus PDV, što do danas ukupno iznosi oko 150 hiljada KM.

Premijer KS Edin Forto tvrdi da je građanima Kantona Sarajevo najveći problem javni prijevoz.

- Javni prijevoz nije samo firma, to je prije svega interes građana. Dobri gradovi ulažu u javni prijevoz, pogledajte šta se dešava u u Evropi i regionu gdje je zastupljen stav da je javni prijevoz javno dobro. Kvalitet javnog prijevoza određuje kako će se razvijati jedna sredina. Ja sam kao zastupnik vrlo oštro prezentirao rad GRAS-a i tražio sam intervenciju. Kada smo imenovani 2018. godine i kada smo se susreli sa finansijskim udarom GRAS-a, sjeli smo i pristupili sistemski. Obavili smo istraživanje koje je skupo gdje smo pitali građane koji je najveći problem u Kantonu Sarajevo. Građani su rekli da je najveći problem javni prijevozStali smo iza toga da budžetiramo najveće novce u javni prijevoz - kazao je Forto.

Naglasio je da će se u skorijem periodu podnijeti oko trideset krivičnih prijava, te je najavio da će se one odnositi na sve odgovorne unutar i van GRAS-a.

- Nama su iz Sindikata rekli da radnicima GRAS-a godinama nisu plaćani doprinosi, PDV, osiguranje i penziono. Neko je odlučio da dozvoli da najveći javni prijevoznik godinama ne plaća ništa od ovoga i to je bila politička odluka. Politika je ubila GRAS. Trebalo bi imati čak do trideset krivičnih prijava, ali to je samo prva faza i mi očekujemo da će se krivične prijave odnositi na sve u GRAS-u i van GRAS-a koji su dozvolili da se ovo desi - naglasio je Forto.

Ministar saobraćaja Adnan Šteta naglasio je da su se nakon ponovnog imenovanja Vlade KS susreli sa brojnim problemima, te da situacija nije bila ni blizu kako su je ostavili prilikom prvog mandata u Vladi.

- U 2019. godini smo zatekli preduzeće u kojem su se dugovale plaće i koje nije imalo dovoljno vozila, nezavodovljne građane i radnike. Sustigli smo zaostale plaće uposlenicima GRAS-a i isplatili smo 14 plaća te godine. Osigurali smo i sredstva za nabavku dodatnih vozila i nabavljeno je 24 ekološki prihvatljivih vozila. Zatekli smo desetke tendera za minibuski prevoz koji su godinama padali. Raspisali smo tender preko UNDP-a i kupili nove minibuseve nakon deset godina - kazao je Šteta, te najavio reorganzaciju preduzeća.

- Mi smo povećali tokom našeg prvog mandata subvencije za kupone sa 14 na 28 KM i unaprijedili smo plan poslovanja GRAS-a. Pokrenuli smo nabavku 25 novih trolejbusa i počet će dolaziti od januara do proljeća. Analizirali smo stanje i napravili plan i reorganizacije preduzeća sa zbrinjavanjima ljudi koji bi podrazumijevao otpremnine i plaćanje dokupa staža koji im nije bio plaćen. Nakon deset mjeseci odsustva, kada su nam oborili Vladu, vratili smo se i nastavili tamo gdje smo stali. Tada smo zatekli blokirano preduzeće i trideset posto manje vozila u voznom stanju - objašnjava Šeta. 

Istakao je da se aktuelna Vlada KS ne boji izazova niti rješenja višegodišnjih problema koji su ih, kako kaže, dočekali. Od planova u budućnosti naveo je da će krenuti u nabavku novih tramvaja, povratka trolejbuskog saobraćaja u Vogošću, kao i izgradnja tramvajske pruge do Hrasnice.

Predsjedavajući Skupštine Kantona Sarajevo Elvedin Okerić kazao je da je aktuelna Vlada KS odlučna da riješi probleme u ovom preduzeću, te je pozvao nadležne da istraže navodne nezakonitosti u GRAS-u. Naglasio je da su pojedinci odgovorni za ovakvo stanje, a da je većina šutnjom to odobravala. Također tvrdi da su se dijelovi za vozila ovog preduzeća prodavala na jednom internetskom oglasu.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.