open-navfaktor-logo
search
Pragmatizam, a ne poziranje
Ambasador SAD-a Murphy: Bosanskohercegovački lideri treba da prionu na posao
Ambasador SAD-a u Bosni i Hercegovini Michael Murphy objavio je novi komentar na blogu, pod naslovom "Pragmatizam, a ne poziranje: bosanskohercegovački lideri treba da prionu na posao".
02.11.2022. u 11:46
get url
text

Njegov komentar prenosimo u cijelosti:

Čestitamo građanima Bosne i Hercegovine jer su na izborima 2. oktobra koristili svoja demokratska prava. Bilo je ohrabrujuće vidjeti tako veliki broj ljudi koji su glasali kao i volontera koji su na dan izbora radili kao posmatrači. Pozivamo Centralnu izbornu komisiju da nastavi ulagati napore u ispitivanje nepravilnosti i preduzme sve dodatne, neophodne mjere na utvrđivanju odgovornosti kako bi se osigurao integritet izbornog procesa u Bosni i Hercegovini. Isto tako, pozivamo Tužilaštvo BiH da što prije provede istragu vjerodostojnih navoda o izbornim prevarama i pokrene krivično gonjenje onih koji su u njih bili uključeni.

Ljudi su oduvijek najveće bogatstvo Bosne i Hercegovine. Njihova kreativnost, marljivost, čvrstina i dostojanstvo ovu su zemlju vodili naprijed kroz brojne izazove. Kao što to već čine više od dvadeset pet godina, Sjedinjene Države će i dalje stajati uz njih i pružati im podršku u težnji ka sigurnoj i prosperitetnoj Bosni i Hercegovini u okviru euroatlantske zajednice naroda.

Nažalost, isto se ne može reći za mnoge bosanskohercegovačke političke lidere koji građanima ove zemlje konstantno pružaju razočarenja. Dvadeset sedam godina nakon potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma oni ne samo da nisu uspjeli ispuniti obećanje da će Bosni i Hercegovini pružiti stabilnost i dobru vlast neophodne za osiguravanje budućnosti zemlje, nego su tokom protekle decenije nastojali poništiti uspjehe koje je Bosna i Hercegovina ostvarila od okončanja rata.

Dejtonski sporazum ne traži od lidera da kradu

Neki će možda samu strukturu Dejtonskog mirovnog sporazuma kriviti za izostanak napretka, za nemoć bosanskohercegovačkih institucija i neuspjele reforme. Dejtonski sporazum ima svoje mane i Sjedinjene Države su proteklih godina naporno radile na njihovom uklanjanju, ali u Dejtonskom mirovnom sporazmu ne postoji ništa – niti jedna riječ – što od lidera traži da kradu, ometaju, odbijaju kompromis, koriste zapaljiv govor ili napadaju sam ustavni temelj ove zemlje. To je lični i sebičan izbor. Nikakav papir nije ove lidere primorao da protraće obećanje mira i da stjecanje ličnog bogatstva i moći stave iznad interesa građana ove zemlje.       

Institucije i građani Bosne i Hercegovine platili su cijenu toga. Posljednja vlada na državnom nivou bila je jedna od najneproduktivnijih u historiji Bosne i Hercegovine. Političari su odbili formirati Vladu Federacije nakon izbora 2018. godine, ignorišući izbornu volju građana i uskraćujući im demokratska prava. Lideri Republike Srpske su u više navrata prijetili potpunim napuštanjem države i u zabludu dovodili svoju javnost u vezi s podrškom koju su pružili reformama koje su dovele do formiranja jedinstvenih oružanih snaga, Uprave za indirektno oporezivanje te mnogih drugih institucija BiH. U oba entiteta, politički lideri su se oslanjali na nacionalističku retoriku te izvrtali činjenice kako bi osigurali moć, bez obzira na posljedice po stabilnost Bosne i Hercegovine, gurajući zemlju sve dalje na opasnom putu. 

Sve drskiji napadi na stabilnost Bosne i Hercegovine od Milorada Dodika i njegovih saveznika najočitiji su primjer toga. Umjesto da se fokusira na stvarna pitanja koja brinu građane – korupciju, slabu mogućnost zapošljavanja i inflaciju – predsjednik Dodik odabrao je da napada dejtonski poredak i podriva državne institucije. Sjedinjene Države nikada nisu htjele ukinuti Republiku Srpsku. Korupcija je ono što smo htjeli ukinuti. Predstava koju je prošle sedmice priredio predsjednik Dodik, napadajući Centralnu izboru komisiju zbog provođenja ponovljenog brojanja, nije ponašanje političara kojem je stalo do transparentnosti.

Ove neodgovorne aktivnosti i neuspjeh lidera na državnom i entitetskom nivou imaju stvarne posljedice po život građana. Uz inflaciju, potencijalnu energetsku krizu, posljedice ruske invazije na Ukrajinu i druge rizike sa kojima će se Bosna i Hercegovina suočiti naredne godine, zemlja si ne može priuštiti nedostatak konstruktivne vlasti koja je fokusirana na napredak. Prioritet mora biti ponovni rad institucija BiH, obnova osnovne funkcionalnosti kako bi zemlja mogla prevazići ovo nevrijeme na najbolji mogući način. Nemoguće je graditi bolju budućnost za građane ove zemlje, njihovu djecu i unučad ukoliko država ne funkcioniše, ukoliko njene institucije služe interesima samo jedne političke stranke, ukoliko Federacija ne bude imala legalno izabranu vladu još četiri godine ili ukoliko Republika Srpska uništava sebe i sve oko sebe nastojeći ostvariti iluzorni cilj nezavisnosti.

Nametanje paketa reformi 02.10. od visokog predstavnika stvorilo je pretpostavke za funkcionalnu Federaciju. Prvi put u šest godina svjedočili smo imenovanjima sudija u Ustavni sud Federacije. Međutim, samo politički predstavnici u Federaciji mogu garantovati novu, funkcionalnu vlast. Politički lideri moraju ovu obavezu shvatiti ozbiljno, a međunarodna zajednica mora insistirati na njihovoj odgovornosti ukoliko oni to odbiju da urade. I visoki predstavnik ovdje ima svoju ulogu, a oni koji nastoje da sruše njega i njegovu instituciju trebali bi pažljivije razmotriti posljedice svog djelovanja. Aprilski paket iz 2006. godine srušen je od ogorčenih pravednika koji su prodavali lažna obećanja o nečemu boljem, a zemlja od tada trpi. I opet će trpjeti posljedice ukoliko prevladaju snage iz oba entiteta koje su postrojene protiv OHR-a.

Politički lideri izabrali političko poziranje

Razumijemo da su mnogi građani razočarani činjenicom da BiH nije postigla veći napredak ka članstvu u Evropskoj uniji, uključujući provedbu presuda Evropskog suda za ljudska prava. I Sjedinjene Države su time frustrirane. U protekle dvije decenije međunarodna zajednica je stalno pokušavala pomoći postizanje sporazuma kako bi se poboljšala funkcionalnost i jednakost državnih institucija – kroz Aprilski paket 2006, Butmirski proces iz 2008, razgovore koje je vodio gospodin Fühle 2013, sve do posljednjeg pokušaja koji je okončan početkom godine u Sarajevu.  

Svaki proces doživio je neuspjeh iz istog razloga – politički lideri, jedini autoritet koji može promijeniti Ustav BiH, izabrali su političko poziranje, odbijali da prihvate manje od "savršenog" rješenja, savršenog po definiciji strane koju predstavljaju i odbijali su kompromis. Onda su krivili druge za manjak napretka. Neuspjeh je kolektivan, zajednički je svim liderima u zemlji, onima koji su neiskreno pregovarali, kao i onima koji su odbili da pregovaraju. Institucije BiH propadaju upravo zbog ovih razloga i zato te institucije nisu u stanju da donesu promjene koje zemlja očajnički treba, a koje ljudi žele.

Sjedinjene Države uvijek će biti uz građane Bosne i Hercegovine. Ostajemo posvećeni suverenitetu, teritorijalnom integritetu i multietničkom karakteru zemlje. To je politika obje političke stranke u Sjedinjenim Državama u proteklih 27 godina. Nastavit ćemo insistirati na odgovornosti onih koju su na vlasti u Bosni i Hercegovini. Pojedinci koji poduzimaju aktivnosti protiv Dejtona, podrivaju demokratiju u BiH ili koji provode koruptivne aktivnosti, od političara do tužilaca, i dalje će se suočavati sa sankcijama.

Vrijeme je da oni koji su izabrani drugog oktobra prionu na posao.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.