Gubitak kilograma, kako što je poznato, ne podrazumijeva samo dijetu i vježbanje. 

Gdje će vaše tijelo skladištiti višak kilograma nije slučajna pojava, već složen hormonalni proces. Dakle, i hormoni imaju veliku ulogu u mršanju, a želite li smršati, važno je znati koji to hormoni, odnosno hormonalne neravnoteže mogu otežati put do željene kilaže.

Hronična upala

Studije su pokazale da dugotrajni problemi s upalama mogu uzrokovati debljanje i pretilost. Hronične upale povezane su i s rakom, dijabetesom, srčanim bolestima i visokim krvnim pritiskom.

Doktor Mark Hyman, licencirani liječnik i autor bestselera New York Timesa, preporučuje protokol protiv alergija u trajanju od jedne do četiri sedmice koji bi mogao pomoći u rješavanju mnogih problema povezanih s upalama i debljanjem. Dr. Hyman poziva na izbacivanje nekih namirnica koje iritiraju imunološki sistem više od drugih, što uključuje mliječne proizvode (maslac, sir, mlijeko i jogurt), gluten (ječam, zob, raž i pšenica), povrće iz porodice Solanaceae (paprika, patlidžan, krompir i paradajz) te kvasac, uključujući fermentiranu hranu.

Visok nivo kortizola

Kortizol je gorivo koje pokreće naš sistem borbe ili bijega (engl. fight-or-flight). Primarni hormon stresa također komunicira s mozgom upravljajući emocijama, poput osjećaja motivacije. Iako nerijetko ima lošu reputaciju, kortizol je bitan za mnoge tjelesne funkcije: pomaže u smanjenju upala, regulira krvni pritisak i upravlja našim dnevnim ritmom (ciklus spavanja i budnosti). No, kortizol također povećava nivo šećera u krvi, a previše šećera može povećati brzinu kojom naše tijelo skladišti masti u stanicama, što onda može dovesti do debljanja.

Višak estrogena

Određeni oblici estrogena utječu na to kako tijelo upravlja povećanjem tjelesne težine. Kada je nivo estrogena nizak, naprimjer tokom menstrualnog ciklusa, metabolizam tijela se usporava, a to može rezultirati povećanjem tjelesne težine.

Hipotiroidizam

Poremećaji štitnjače poznati su krivci problema s težinom. Hipotireoza je stanje u kojem štitnjača ne proizvodi dovoljno hormona. Kada se to dogodi, metabolizam je u biti otežan; sposobnost tijela da pretvara masti u energiju usporava se, a šansa za dobivanje na težini drastično se povećava. Ostali simptomi hipotireoze uključuju umor, previše spavanja i osjećaj omaglice.

Niski testosteron

Testosteron je primarni spolni hormon kod muškaraca te utječe na sagorijevanje masti, mišićnu masu i tonus kože kod oba spola. Nedostatak testosterona može biti posljedica stresnog načina života, loše prehrane i pretilosti. Što se tiče pretilosti, smatra se da nizak testosteron može biti i uzrok i posljedica. Drugim riječima, nizak testosteron potencijalni je katalizator za povećanje tjelesne težine.

Osoba s niskim testosteronom može se udebljati unatoč zdravoj prehrani i režimu tjelovježbe. Srećom, povećanjem razine testosterona te nuspojave mogu se uspješno ukloniti.

Višak inzulina

Inzulin je hormon koji proizvodi gušterača, a koji glukozu pretvara u energiju. Pravilna ravnoteža ovog hormona ključna je za održavanje normalnog nivoa šećera u krvi. Nakon jela aktiviraju se stanice gušterače koje oslobađaju inzulin u krvotok. Inzulin zatim signalizira stanicama da apsorbiraju šećer i da ga koriste za energiju. Kad je nivo inzulina previsok, tijelo češće osjeća glad. Zbog toga se možemo prejesti i teže gubiti kilograme.

Disbalans hormona u menopauzi

U menopauzi dolazi do velikog disbalansa hormona, što uzrokuje uobičajene simptome poput naglih promjena raspoloženja, grčeva, valunga, umora i noćnog znojenja. Kao što je slučaj s bilo kojom vrstom hormonske neravnoteže, i kod disbalansa hormona u menopauzi može doći do povećanja tjelesne težine. Prosječna dob u kojoj žene ulaze u menopauzu, prema podacima klinike Mayo, je 51 godina.

Neravnoteža serotonina

Neravnoteža serotonina u mozgu obično je povezana s depresijom, tjeskobom i drugim stanjima mentalnog zdravlja. Prema studiji iz 2006. objavljenoj u časopisu Neuron, serotonin, neurotransmiter koji regulira raspoloženje i san, sprečava žudnju za hranom djelujući na receptore koji suzbijaju apetit istovremeno blokirajući druge receptore koji izazivaju žudnju za hranom. Iz toga se zaključuje da nedostatak serotonina u mozgu može povećati apetit. Postoje dokazi da je vjerovatnije da će ljudi žudjeti za rafiniranim ugljikohidratima, primjerice šećerom i škrobom, kada imaju manjak serotonina.

Kako hormone dovesti u ravnotežu?

1. Ograničite izloženost stresu

Uobičajeni stresori koji mogu utjecati na debljanje uključuju probleme na poslu, finansijske poteškoće, toksične odnose i nisko samopouzdanje.

2. Koristite progresivne metode opuštanja

Aktivne tehnike opuštanja uključuju sve što vam skreće misli od problema. Otiđite na masažu, napravite vruću kupku ili vježbajte duboko disanje.

3. Hranite se zdravo i vježbajte

Premda prehrana i tjelovježba nisu jedini presudni faktori za gubitak težine, pravilna prehrana i redovno vježbanje pomažu u održavanju zdrave tjelesne težine i hormonalne ravnoteže.